Svet

, NGStačak sa straiie 37 Reagovali su uglavnom loše. Najnasilniji je bio vlasnik agencije “ "Elite'’ Džon Kazablankas. Smetale su mu priče o njegovim zavodničkim pođuhvatima s maioletnim modelima. Najpre je pokušao da zabrani štampanje knjige. Kad mu ' to nije uspelo, pretio je da će me tužiti sudu. Ali, ni to nije učioio, bar ne dosad. Ne znam Sta je on, uopšte očekivao. Sam je izjavio: "Amerikanci ne žele da priznaju da se devojka može zaljubiti u slavnog i močnog muškarca koji je več mnogo toga prošao u životu, U Evropi se time niko ne opterećuje". Ipak, nisu me svi oapali, Loren Haton je prihvatila tačnost i preciznost podataka u knjizi. Još mi je u sećanju jedan lep "doživljaj. Prišla mi je, naime, izrazito mlada manekenka i upitala me: "Jeste li vi Majkl Gros, pisac knjige "Model’? Hvala vam što ste je napisali". Znate, pohvale te devojke sećaću se još dugo nakon što požute isečci iz novina s kritikama moje knjige. Naime, sudbine tih devojaka znaju, zaista biti strašne. Neke su bile praktično "prodavane" arapskim magnatima za milionske cifre. e Negde sam procitala primedbu da su ađvokati Vašeg izdavača Vilijama Moroua radili prekovremeno da bi proučili sve šta sme ili ne sme biti objavIjeno„ Da, advokati su radili svoj posao. U takvom projektu nikad ne možete do kraja da se zaštitite, Ali, možete svesti rizik na minimnm. • Cudno je da se Džon Kazablankas toliko uzbudio. O njegovim donžuanskim poduhvatima priča se i piše več godinama, a sečam se i da je njegofra Ijnbavna priča sa Stefani Sejmur več bila n novinama... Tačno. Za to se znalo u modnim kmgovima. On i ne poriče tu vezu. Sam priča da su za nju znali i roditelji Stefani Sejmur i da je posle jeđne noći zajedničkog pijančenja uspeo da uveri njenog oca da voli njegovu malu kćer i da želi stalno da živi sa njom. Zajedno su živeli u luksuznom stanu u 57. ulici, javno su izlazili i putovali. Neki su se Ijudi zgražavali, a neki su se pretvarali da ništa ne primećuju. Ali, svi oni sad imaju amneziju; sedamdesete se nikad nisu dogodile, • I velika mođna zvezda iz sedamdesetih Šeril Tigs porekla je u ”Newsweeku" da se na njenom venčanju 1984. šmrikao kokain, a Vi spominjete ti] događaj u knjizi Ona je tipičan primer osobe koja je opsednutija izgledom nego istinom. Ali, ne bojte se. Tu sam priču dobro potkrepio. • Posebno Vas je napala italijanska štampa. Nedavno je Vašoj knjizi nedeljnik "Panorama" posvetio nasiovnn stranu i temu broja.„ Ne samo "Panorama". Optužbe je ponovio nekoliko nedelja posle, i "Espreso", a najdalje je otišla "Stampa". Tamo su izjave o mojoj knjizi davali Ijudi koji je očigledno nisu ni videli, a kamoli pročitali. Nisu znali o čemu se radi ali su je žestoko napadali na osnovu neproverenih priča. U Italiji se svi u modnom biznisu nalaze u ranoj fazi Alzhajmera. Ničega se ne sećaju. Bonvivani, droga, ludi noćni provodi u diskotekama ili privatnim vilama, seks s maloletnicama... ništa se od toga nije dogodilo. Niko ne žed da prizna da je reč o fabrici koja se hrani mladiin devojkama. ® Niste li, ipak prestrogi? O čemu govorimo? Vi verovatno mislite na osamdesete. Tačno je. U to vreme je u igri bilo previše novca, pa je skandala bilo manje. Manekenski posao se profesionalizovao. Devedesete su možda još čišće, jer u krizi koja trese modni svet novca sad ima sve manje. PrIjave su bile sedamdesete i početak

osamdesetih. Tad su modni agenti zloupotrebljavali svoj položaj. yiogu koja je podsećala na svodništvo zamenili su pravim svodništvom. Ali, i danas je sumnjivo mnogo toga što se događa s devojkama koje ne postanu top modeli. Ne zavaravajmo se! Sigurno je da supermodel poseduje moć i novac koji ih Stite. Znate Sta izjavljuje Sindi Kraford u mojoj knjizi? Ona kaže; "Sebe doživljavam kao predsednicu kompanije koja poseduje proizvod Sindi Kraford, koji svi žele. Nisam nemoćna, jer posedujem taj proizvod". Ali, mnoge druge devojke nisu zaštićene uspehom i novcem. Ne mislim, ipak, da je svaka od njih žrtva. Ovaj posao često i privlači devojke koje traže neprilike. Pa, molim vas! Znam za slučaj modela koju je silovao modni agent, onda su je iskoristila dva plejboja, a ona je i dalje übeđena da su sya trojica bila zaljubljena u nju. Ko je tu kriv? Možda najviše roditelji. Kakvi uopšte roditelji mogu pustiti Sesnaestogodišnju devojčicu samu u Pariz ili Milano, hiljade kilometara daleko od kuće, s kojih dve stotine dolara u džepu? Sad preti nova opasnost. Istočni blok se otvara prema Zapadu i bivšim socijalističkim zemljama haraju modni agenti koji siromašnim devojkama obećavaju brda i doline. Ko zna gde neke od njihr završavaju? I da li je to za njih bolje ili gore nego siva svakodnevnica kod kuće? Priznajem da ne znam odgovore. • Većinu modela ne opisujete baš nežnim rečima, Linda Evanđelista je, na primer, hladna riba. Koje su na Vas ostavik dobar utisak? Pa, bilo je i takvih: Sindi Kraford, Loren Haton, Veronika Veb, Kejt Mos. One stoje čvrsto na zemIji, uprkos limuzinama s vozačem stoje na raspolaganju ili stalnim preletanjima Atlantika "konkordom". Fascinirala me inteligenta i vrlo zanimljiva Dorijan Li Parker, a iz stare garde draga mi je njena sestra Suzi Parker ili Hana

Li Šerrnan iz najranijeg razdoblja. Ispričaću vam zanimljivu priču o tome kako sam je sreo. Zamolio sam porodicu čuvenog modela Vilhelmine da mi dozvoU da-pregledam stvari koje su ostale posle njene smrti. Vilhelmina je imala tragičnu sudbinu. Bila je modeL zatim vlasnica agencije, živela je s mužem koji ju je godinama tukao, a u četrdesetoj je umrla od raka. Njenoj deci i njihovoj maćehi stalo je do toga da se ispriča istina o njoj, Shvativši da se ozbiljno bavim istorijatom profesije modela, upozorili su me i da nedaleko od njih živi Hana Li Šennan, koja je nekad bila slavni model. Posetio sam je i na stoliću ugledao njenu fotografiju iz mladih dana. #rimetio sam; "Lepo vam je pristajala ova Fortunijeva haljina". OduševOa se i rekla mi; "Znate, vi ste prvi koji je prepoznao njegovu haljinu". Više nije bilo nikakvih prepreka i ona mi je dala opsežni intervju, prvi u šezdeset godina ćutanja po završetku njene karijere. Hana Li Serman bila je velika zvezda. BOa je mOjenica brojnih modnih fotografa, fotografije su joj objavljivane u "Vogu", angažovana je za brojne oglasivačake kampanje a "nosOa” je modne revije najprestižnijih modnih kuća. Seća se da je izvrsno zarađivala dvadeset Oi četrdeset dolara po svakom poslu! Ali, nisu to bOa druga vremena samo zbog toga. Ona nikad ne bi posmatrala kako njen dečko Džoni Dep razvaljuje hotelsku sobu (što je njegova devojka Kejt Mos doživela), Svet mode nije više civOizovan. • U recenzijama Vaše knjlge "MtMiel" više se spominju skandali nego Vaša podrobna analiza nastanka i razvoja profesije modela, koju pratite od ranih dvadesetih do danas. Da. Može se reći da je posao modela profesionahzovao simpatični mladić, nepoznati. glumac Džon Robert Pauers. On je agenciju pod svojim imenom osnovao 1923. godine, a 1932. u Njujorku kod njega i nekolicine drugih age-

nata stalno je radilo đvestotinjak modela. Većina ih je zarađivala 25 dolara nedeljno, premda je onima koje su imale potpisane ekskluzivne ugovore s oglašivačima uspevalo da zarade i sto dolara nedeljno. A onda su došli razbojnici. Od samog počeka videlo se da ih silno privlači trgovina lepim devojkama. E. Ford poznala je po visnkirn moralnim načelima, koje je nametala voljom blagog despota. Bila je majka modelima, a danas je već baka manekenskog biznisa, ali u njenom ormanu ima leševa. Dugo nije želela da poveruje u priče o svom miIjeniku i saradniku Zan-Luk Brunelu, pariškom agentu, koji je đrogirao i napastvovao modele. Govorila je đa ih izmišljaju zavidni, Tek kad je Brunela razotkrila televizijska emisija "60 Minutes”, Fordova je prestala sa njim da sarađuje. Čisti imidž profesije, na kojem je nastojala Ejlin Ford, pokvario je Džon Kasablankasa. Modeli vole Kazablankasa. Reč je, na kraju, o dvadesetogodišnjim devojkama koje obožavaju zabavu, a Kazablankas obožava zabavu i dvadesetogodišnje devojke. Dugogodišnji rat između Fordo\dh i Kazablankasa poznat je medijima, ali u tom poslu svako ratuje protiv svakog. Sudske tužbe lete svetom jednako često kao i modeli avionom s jednog kraja zemlje na drugi, lojalnost je nepoznat pojam, svako je spreman da izda drugog zbog lica neke nove sveže petnaestogodišnjakinje. Ali, Sta i očekivati od Ijudi koji svet opslužuju požudom i pohlepom? • Modeli so počeli zarađujući pet dolara na dan, a u poslednjom poglavlju knjige pišete o supermodelima £ija je dne\iiica 25.000 dolara. Ipak, napisali ste i da jc početak kraja supermodela bio trenutak kad je svefo trojsfvo Linda Evanđefisla, Naomi Kempbel i Kristi Tarlington - poverovalo da su "večne", kad je početkom devedesetih Linda Evanđelista baliato hodala pistom poručujuči ženama svojim držanjem;

"Bolja sam od vas". Bliži li se zaista kraj ere supermodela i šta će ih zameniti? Da, dolazi kraj vladavine zio-| čestih razmaženih devojčica, koje su previše zaradivale i previše trošile. One su bile najbolje predstavnice pohlepnih i bezobzimih osamdesetih, Novi modeli su skrpmniji, ponizniji, mile su, a ne divlje. Kejt Mos je, recimo, prva u tom nizu novih skromnih modela. Nema to veze sa zarađama, nego sa ponaša-. njem. Modni svet se, osim toga, okreće protiv sistema supermodela. Nađa Auerman i Bridžet Hol nisu stekle status superzvezda prethodne generacije, jer su Ijudi iz modnog biznisa shvadli da su top modeli postali previše moćni. Stampa i publika su bili nesrećni Sto na predstavljanju poslednjih njujorških kolekcija gotovo da nije bilo supermodela, jer su modni dizajneri organizovano odbiii da im_plate previsoke honorare. Fhrblika ne shvata da ona plaća tu cenu. Previsoke zarade modela na modnim revijama uveliko podižu cene odeće. Uloga modne štampe sasvim je jasna, Oni sn nezadovoljni kad nema supermodela, jer im je lakše pisati o njima nego o odeći, pogotovof ako je kolekcija loša. Modom viada dekadencija. Modni dizajneri obraćaju se đrugim dizajneiima, a kolekcije dizajniraju za modne ča- f sopise. Logično je, osim toga, daim se modni časopisi ulaguju. Sa-f mo zahvaljujući oglasima koje im plaćaju modne kuće, modne urednice mogu sebi đa priušte letove "konkordima" i ručkove u pariškom "Ricu". A šta dolazi posle supermodela? Kad bih to znao, ne bih sad s vama razgovarao, Bio bih neizmerno bogat vlasnik neke modne agencije. Znate, tek je ova moja osma knjiga "Mođel" postaia bestseler. AJi, jajoš nisam bogat. Ne mogu, recimo, da kupim "rols rojsa".

"Mndni apenti I ostegž su gaagowalž tgplavnom ieie, MajnasilKžil še bio vlasnife agenElje ižoii Eazablaiilias. Smetale sia mis priče o njßgo¥iigi gavediiicidgii poduhvalliiia s nialoielEiiiii modellma. Majpge ji pokušao ia zahraiil itampaiije knjige. lad mu to nije uspelo. pgelio je da će me tuafl sudn. Ali. n| to nije učžiižo. hai ne dosad. Me mam šta je on. uopšte očeldvao. 9am je žzjavlog "Amerlfeagioi sie žeSe da priznaju da se devojfea može zaljubžtž u slavnog I močnog mušfearea feojž je već mnego topa prošao u životu. 0 Evropž se dme nlfeo ne oaterećuie M .

S'vet

!l n i-M y i j Tnll!T j] f‘ | j 'Jr) I Efil hfa] 0 v j j h

38