Svet
Dr
rodneYvno putovanje moštiju Svetog Vasilija E RoSkOB po Crnoj Gori i Hercegovini prošlo je gOtovo nezabeleženo u medijima. U Nikšiću, među 70.000 ljudi, kao jedan od retkih
i. političara pokretanju moštiju | Srpskog svetitelja prisustvo-
vao je ı Dragoslav Bokan koji Je ekskluzivno za "Svet" ispričao ko je sve bio ı šta se dešavalo na ovom velikom "versko-političkom" skupu.
Kao autentični ideolog, srpske desnice, gospodin Bokan je pravi čovek za obJašnjenje veza koje postoje između Crkve, nacije. politike ı ostalih značajnih sesmenata svakog društva.
+ Zašto su baš sada pokrenute mošti Svetog Vasilija? Kad ljudi ne mogu sami da učine ono što žele. ouda
se obično obraćaju prineri- .
ma IZ prošlosti. prema Onome što ih možc lakše ujediuili. urazuimiti ı pomoći It, a šio nije deo njihove svakodnevice. Duhovna struktura pobeduje vekove ı vreme, što pokazuju ı mošti koje nisu nikakav dekorativni detalj ili neka svetovna dragocenost koja se čuva, već je IO Životvoria snaga koja je krenula upravo putevima života i uticaja sainog Svetog Vasilija od pre tri veka da nas
- _ podseti da su Trebinje ı Nik_ ŠIĆ dva krila iste duhovnosti _ı da nas nauči da podele - rukom crtane u Večnosti _ uopšte ne važe. Vladika Ata-
nasije sa Jedne ı mitropolit
___Amfilohije s druge strane su · upravo u tom dodiru svojih
vernika obavili neophodnu
_ dužnost da Crkva kreće u narod kao određena vertika-
la, da se ne sedi samo u episkopskun kancelarijama ı da se onako baronski ne primaju poljupci u ruke. Ovo je Jedan od prvih primćra takvog ulaska hrišćanstva u jedan drugi segment, u segment koji više liči na svet prvih hrišćana. To Je živa vera koja se dokazuje i proverava u praksi.
+ Zašto ste Vi išli tamo? Te mošti nisu pokretane mi u vreme Karađorđevog ustanka, mi u vreme Miloša Obrenovića, Njegoša, mi ka-
_ smije. Ovo pokretanje mošti-
ju je prilika koja samom svojom pojavom govori O svom značaju. razumeli ga mi ili ne. Ako naši ljudi mogu da se bave pojavoniı Halejeve komuete ı sličnih stvari, gotovo Je neverovatno da Jedna daleko važiija, duhovua akcija ne bude propraćena deset puta većom pažHjoli. S le strane, Mnogo jc Zauunljivije postaviti ostalimia pitanje: Zašto uisu došli? U „jihovomi smanjivanju Zinć:ija OVOp Čina krije-se taji njihovog ucuspeha. Nc-
tajemo u Beogradu, Nišu, Valjevu. Novom Sadu, a da ne prihvatamo sveliteljevu pruženu ruku. Bilo je logično da se očekuje da se tog dana u Nikšiću nađe pet ili deset miliona Srba. Ne postoji nijedan opravdanı razlog da se tamo me pojave svi Srbi, osim omih kojt su atelisti. Time se podelio ı narod u Crnoj Gori ı Hercegovini, na one koji su došli ı one koji nisu. Ta podela je mnogo dublja ı ozbiljnija nego na režim ı OpoZiciju. To, naravno, nije vidljivo idiotima, duhovnim slepcima, sitnim šićardžijama ı svima koji svoj uspeh vide samo kroz brzo i lako bogaćenje.
* Kakva je tog dana bi-
la atmosfera u Nikšiću?
Bilo je onako kako u takvim prilikama mora biti. Nije bilo nemilih scena ı maltretiranja iako Je bila velika gužva oko manastira Ostrog. Narod je poštovao red, pa se znalo da je ı za nas isto kao ı za Atanasija ıli Amfilohija. Nikakva službena kola nisu dobila prednost pred .narodom. Ljudi koji su tamo došli shvatili su značaj ovog dogadaja koji se bar za našeg života sigurno neće ponoviti. Ako se ove godine pokrenu ı mošti Svetog Petra Cetnjskog, pa obiđu Knus ı Martiuić, poprišta dve najveće bitke našeg naroda, ı ako se pokrenu mošti svetog vladike Njegoša. možda ćemo uspeti da se duhovno umirio.
+ Patrijarh Pavle mijce bio u Nikšiću već u Leliću, gdc su sc okupili i mnogi političari.
Veliki je problem što patrijarli mije bio u Nikšiću. Doravak u Nikšiću. Trebinju ili Lcliću delovi su istop ho-
verovatno Je da mi radije OS-.
je sela u svoji |"mercedes 600"i otišla!
dočašća. Gotovo je ueverovatno postojanje takvog duhovnogs pseudoseparatizma u vrhu naše Crkve. Samo prevazilaženjem takvih problema mogsu se izbrisati nesporazumi koji ı nastaju zbog pogrešnih vođa.
+ Da li je pokretanje moštiju Svetog Vasilija bilo samo verski obred ili i politički čin?
Mnogi ı Hristovo raspeće ı uskrsnuće shvataju kao politički čm ı kao zloupotrebu ljudske naivnosti, kao civilizacijsku mahmaciju ı političku strategiju. Pošto su isti kritičari, ne možemo da očekujemo da će razumeti ideju pokretanja moštiju, ideju hodočašća koju su pokrenuli veliki duhovnici mitropolit Amfilohije ı vladika Atanasije. Žar su njihovi kritičari mislil: da će oni otići na more, da drže neke sastanke ili čitaju knjige? IH su mislili da će neko od crnogorskih političara da prenosi mošti? Tako bezumnih pretpostavki· je uvek napretek. Ovde Je, hyala Bogu. taj cirkus izostao. Nije bilo nikakvih političkih parola ı agitovanja. + Nije bilo ni političara? Da, to je bilo pravo čišćenje od sopstvenog, greha ı zabluda. Političara nije bilo, odnosno bilo ıh je onoliko koliko treba da bude. Nikome mije odbijeno postoprinstvo, ali mije bilo dubokil fotelja. reflektora, kamera, laskavaca ı drugih sceNoOgrafskih detalja na koje su uavikli. Nikoga neću da proZivam..Ko iuije bio zua zašto nije, ı obruuto.
+ Kako su ostali arhijercji doživeli ovaj potez
vladike Atanasija i mitropolita Amfilohija?
Važnije Je pitanje Zašto se to nije ranije dogodilo. Da je do toga došlo 1990. ıh 1991. godine, sigurno bi nam danas bolje bilo. Crkva je već u dva navrata pokušavala da organizuje slično hodočašće, ali je od toga odustajala. Sada se išlo do kraja, kako ı treba. Ništa važnije od ovoga nije se desilo u poslednjih pola veka. Ovo je događaj koji spaja nebesko i zemaljsko, to je dodir sa Nebeskom Srbijom. Na žalost, većina ljudi interesantnijim smatra pesmu Evrovizije, Olimpijadu il košarkaški meč Cikago —
Njujork.
+ Jeste li i po Hercegovini pratili mošti Svetog Vasilija?
Zbop političkih ı sudskih
razloga moje kretanje je bilo -
ograničeno Jugoslavijom. Bez pratnje nisam hteo da se upućujem u zonu kojom patroliraju strani vojnici. Oni su Dušana Tadića ı nekog neidentifikovanog njegovog prijatelja nasilno sproveli u Hag. pa bi mogli ı sa mnom da pokušaju nešto tako da ızvedu. Da se ne bih upuštao u rizik takve vrste, Ostao“ sam u Crnoj Gori. naravno ne iz. straha za svoju ličnu bezbednost već da eliminišem inogućnost da lim evenualnim
sukobom bacim neprijatnu'
senku na ceo dogadaj.
+ Verovafnuo i Radovan Karadžić iz istili razloga niJe iz Hercegovine došao u Crnu Goru?
Nekoliko. višc ıli matjc pouzdanih priča objašnjava zašto on mije dolazio u Nikšić. Top dama sec u Nikšiću pouinjala priča po kojoj je Radovan Karadžić ma jcd-
nom od prelaza u Crnu Goru uhapšen od strane jugoslovenskih policajaca, ali da ga je njegovo obezbeđenje i specijalci policije Republike Srpske uspelo da spasi. Cak kad to ne bi bila istina u faktičkom smislu, u potencijalnom jeste. Strašno je da vođa jednog dela srpskog naroda Živi u užasnoj pretnji izručenja nekom dalekom sudu koji sa nama nema nikakve veze, a da svi mi kroz to vreme brinemo neku drugu ili treću brigu. Mi svoje vođe ne smemo predavati, ma kakvi da su ı ma šta Di mislili o njima. Veličina Radovana Karadžića mije u tome što Je on sposoban političar ili Bogom dana ličnost, već u tome što su ma njegova leđa pah tereti koji pripadaju mulonima Srba koji nisu učestvovali u ovoI ratu. Da je suprotno, njegov krst ne bto bio tako težak, a verovatno nec bi ni postojao. Karadžić strukturom svoje sudbine sleduje drugini srpskiun vodama ı Smuu (Im produžava priču koja će iraJati dok Jednog dana ne poč-
DBRAGOSLAV BOBAN. jedan od retkih srpskih političara koji su prošle nedelje prisustvovali pokretanju moštiju Sv. Vasilija Ostroškog ekskluzivnog za "Svet" priča ko je sve tamo big, kako je crnogorska policija na granici pokušala da uhapsi Radovana Maradzžica i šta se još dešavalo na tom velikom O skupu":
nemo normalno i zdravo da radimo.
+ Da li se, ipak, na tom hodočašću pojavila neka od ličnosti iz srpskog javnog života?
Video sam mnogo poZnatih i značajnih ljudi, ali od političara nikoga nije bilo. Po povratku moštiju u Ostrog atmosfera Je bila drugačija. Sveti Vasilije je, inače, slava Narodne stranke Crne Gore, pa su se tada pojavili Novak Kilibarda ı Momir Vojvodić. Privatuo mi je jako žao što nisam video ı Mila Đukanovića ı Zorana Đinđića, ljude koji bi tamo morali da budu. U samom Ostrogu sam video Dafinu Milanović. Došla je na staklenim štiklama ı sa staklenim osmehom, u svom miercedcsu 600. sa šoferom ı dve prijateljice. Vrlo kratko je pokušavala da preko reda prode i celiva mošti, a kad joj to uije uspclo, demonstrativno je sela u mercedes ı odjezdila. put svoje beogradskc jazbine, kroz narod koji dovela do prosjačkos SLajxi