Svet

Nr

arjaču u šakc, šta si volan UZCla?" Koliko a Ž ss Dula ste čuli ovu ı slične fraze. od strane muškog pola kada su žene za volanoni?

Pre više od dve decenije, drumovima naše zemlje počela je da krstari Ružica Nešković, reli vozač, dama koju su zvali "Plavi ciklon”. "Bič za mušku sujetu" ı "Leteća Novosađanka”. Prva dama u automobilizmu naterala je mnoge muške skeptike da Joj pozavide na znanju, srčanosti ı uneću.

Ružica nije bila usamljena. Nekako u isto vreme, tačnije 1971. godine, u Novosadsku Opštinu "svratila" Je Kaća Stanojević da se raspita šta je sve potrebno da neko postane taksista. "Opšinarı” su JOJ sa DeVETICOTI | podozrenjem odgovorili da Je potrebno da poseduje "c" kategoriju za vožnju. Bez predomišljanja, Kaća se ubrZo upisala u školu Saveza vozača Jugoslavije ı redovno Je pohađala punih 12 meseci u društvu 70 muškaraca. Odmah Je položila pismene 1spite, a ubrzo ı praktični deo ispita koji nije bio nimalo lak. Kaća Je polagala na kamnonu petototcu — i položila: ||

"Moj prvi radni damn kao taksiste, bio je 17. decemibra 1971. godine. Od 17 h posle podne do 2I h uveče zaradila sam 14.000 dinara. U ono vremc fo su bile ogromne pare. Poređenja radi, prosečna mesečna primanja iznosila su oko 6.000 dinara. Vozila sam 'pezejac. Sledećeg dana sam za 12 sati vožnje zaradila 48.000 dinara. 1 tako je to krenulo. Svake dve godine kupovala sam novi auto. Lepota. Mnogo sam putovala, obišla sam ceo SVOI

I Ružica Nešković je puno putovala. Vozila je auto trke na svim stazama bivše Jugoslavije. Ružica se sa nostalgijom, ali ı sa ueskrivenim Zadovoljstvom priseća prošlosti: "Radila sam kao šef prodaje u salonu automobila "Agrovojvodine”. Jednom prilikom sam čula da će se održati osmomartovski ženski reli. Prijavila sam se i pobedila. NlIoram priznati da mi sc to strašno dopalo. Počela sam da se takmičim u muškoj konkurenciji i nisam imala nikakYe povlastice kao žena. MoJe rezultate su bodovali kao i svakom muškarcu. Vozila sam Reli Sutjeska? koji jc bio naš najveći i najbrojniji reli. Nekoliko godina sam bila prva među ženama, a

moj najveći uspeh bio jc kada sam u muškoj konkurenciji, od 1.100 muškaraca, zauzela deseto mesto u ukupnom plasmanu. Ubrzo sam počela da vozim Sampionat u muškoj konkurenciji i imala sam dosta dobre rezultate, osvojila sam Šesto mosto. Vozila sam i nacionalnu klasu ('fiću), na #dfradicionalnim auto trkama na Ušću. Najvažnije na reliju, bilo je voziti pametno. Ja nikada nisam 'diyljala', i uvek sam se trudila da frezveno razmišljam u toku vožnje. Ubrzo sam Kupila sportski auto i počela da se takmičim i u klasi od 1100 kubika. Danas vozim YUGO 55%, i on mi je 28. automobil po rcdu. Nikada nisam imala saobraćajnu nczgodu. Vrlo često su mc posmatrali sa nevericom i podozremjem, ali Ja sam brzo svima pokazala koliko mogu, znam i smem. Imam 38 pehara za

U Ružicinoj trkačkoj, ı Kaćinoj "taksi" karijeri bilo Je mnogo zanimljivih epizoda. Da žene nisu tako nejaka ı bespomoćna stvorenja, potvrduje ı anegdota koju nam Je Kaća, prva žena taksista u Novom Sadu, ispričala:

"Sećam se, bila je nedelja. Doteran, fin gospodim, tada poslovođa RK 'Jugodrvo” iz Sombora, došao jc do mojih kola i upitao mc Je koliko bi koštala vožnja do Sombora? Rekla sam mu: "Koliko otkuca ftaksimetar, toliko će biti'. Ubrzo smo kremuli za Sombor. 'Rasplela? ja po gasu, letim. Kada smo stigli na odredište, odvezla sam ga na Željenu adresu. Kazala sam mu cenu vožnje, ali on nije hteo da mi plati: Nemam sada toliko para kod sebe, dobićeš sutra. "Koje sutra? počinjem ja da vrištim, i krenem da ga udaram. On se odjednom uzvrpoljio i počeo da me smiruje, da mc moli da nc vičem, čućc njegova Žena. 'Ma nek? čuJe, baš me briga, daj pare! Mone si našao, ženu, da tc vozim za Sombor u ovo doba noći, i još nećeš da mi platiš!!' On kao da se primirio i rekao mi da vozim u suscednu ulicu, da će pozajmifi novac od prijatelja. Ja sam tako i učinila. Kada smo sc zaustavili, on izlctc iz kola i pobežc niz ulicu. Krenem ja kolima za njim, i Tegnem” na sirenu. Probudila sam pola Sombora. Kada je milicija čula zavijanje sirene, došla je da interveniše. Počela sam da yičem: 'Hvatajte ga, nećc da

mi plati!', i krenem opet da ga bijem, ovoga puta u prisustvu milicije. Na kraju se ipak sve dobro završilo, platio mi je, čak mi se i izvinio. Somborska čaršija prcepričavala je taj nemili događaj, čak je i štampa o tome pisala, u ona mirna vremena, to je Dio prayi skandal."

Sedamdesetih ı osamdesetih godina. ulice su bile mirne, nije bilo neprijatno ii opasno voziti noću. "Oni koji su tada bili sitni lopovi, a danas su ncko, bili su vrlo dobri prema meni, čak su me stavljali pod svoju zaštitu, jer sam bila jedina Žena taksista u gradu." priča Kaća.

U martu mesecu ove gpodine Ministarka za sport Bugarske, pozvala je naše "Leteće Novosađanke” da se takmiče na ženskom reliju. Ružica ı Kaća se sa radošću prisećaju tog relija i gOSLOprimstva naših suseda. Bile su dočekane kao prave šampionke, ı tu titulu su ı opravdale osvojenim sjajnim drugim mestom u generalnom plasmanu. Kažu da nisu očekivale nikakav poseban plasman, jer su voZile najlošiji

auto ( YUGO 45"), a reli su vozile sve mlade ı lepe žene, pa su mislile da one kao starije gospode neće dobro proći. Na njihovu, a ı našu sreću. prevarile su se.

Ružica Nešković je ı predsednik sportske ženske sekcije za automobilizam. Jedine te vrste u Jugoslaviji, ı glavni organizator relija za žene koji se održava povodom 8. marta. Osmomartovski reli je u neku ruku ı pravi praznik za žene, jer se nakon proglašenja najboljih, bira MIS automobilizma, a svaka žena. bez obzira na plasman dobija neki prigodan poklon. Ružicina ı Kaćina želja je da se što više mladih žena koje vole da voze, uključe u ovu Jedinstvenu sekciju i učestvuju na reliju.

U januaru ove godine Ružica ı Kaća su otvorile

auto-školu pod nazivom "Leteće Novosađanke”. Za ovo kratko vreme male su zavidan broj đaka, njih pedesetak, od kojih samo troje nisu "Iz prve" položili voZzački ispit, što Je zaista odli-

čan rezultat. Na pitanje

14.10.1996. Svet i

7: SINIJA | i Ružica Nešković:

odakle je potekla ideja da otvore auto-školu sa zaista speciličnim i simpatičnim nazivom, Ružica kaže: "To je Jedino što najbolje znamo i najvišc volimo da radimo. Ja sam celog života bila reli vozač, a Kaća taksista. Da bih se kvalifikovala Kao instruktor vožnje, išla sam u školu i polagala is-

pite kao već afirmisani reli

Vozač. Puno je ljubavi i volje uloženo u ovaj posao. Deca su divna, slušaju nas, a mi se trudimo da budemo prijatne, taktične i pažljive sa njima, i da ih na najbolji mogući „način „naučimo umeću vožnje. Po rezultatima vidimo da u tome i uspevamo i neobično smo srećne. Radujemo se svakom položenom ispitu. I posle obukc ostajemo u kontaktu sa našom” decom. Najlepši poklon nam jc Kkada nam sa mora stignu razglednice sa pozdravima od naših devojčica, Koje se potpisuju kao 'Leteće Noyosađanke”." Verujem da će ova priča o dve izuzetne ı po mnoso čemu posebne dame, razuverili "neverne Jome” u pogledu znanja i umeća žena za volanom. Ko ni posle ove priče u to ne veruje, neka proba, sigurna sam da će mnogo toga naučiti. +

O NA |

psa jaje:

wi RON i

i