Svet

ya 28:'10.1996:

SHOE ia GS: ara ErOSS

Oi | Pa

vkabiy

—— ——

„aa“ 88,

· 27

Org

_ OLACAJ e EELIĆ uretnik u ono felecrefu"

Vlast uspela da narodu ogadi politiku!

U medijskom smislu ovi izbori nisu posebno zanimljivi. Mislim da je to, pre svega, posledica političkih kretanja, ne samo marginalizovanja opozicije već ı "umrtvljivanja" politike uopšte. Vlast je u prethodnom periodu narodu uspela da ogadi politiku, što se vidi ı po raznim anketama u kojima i do 50% građana uopšte neće glasati.

Opozicija je stavljena u neprijatnu situaciju da nije mogla da dobije prostor u medijima koji zaslužuje: u stvari, nije bilo govora o objektivnom informisanju kad su njene aktivnosti u pitanju. Ostala joj je samo klasična retorika i ikonografija mirnog delovanja na trgovima ı ulicama, uz povišenu verbalnu oštrinu prema JULu ı predsedniku Republike. Na drugoj strani, imamo apsurdnu situaciju da je i SPS kao vladajuća partija marginalizovana u državnim medijima za račun JUL-a. Iz dana u dan JUL dobija sve više prostora ı verovatno će to biti glavna karakteristika ovih izbora. SPS-u ostaje da mnoge stvari preispituje posle izbora, naravno, ako ostanu na vlasti.

SLOBODAN RAKITIĆ, predsednik SNS

Opozicija nije više "tužna Pepeljuga"

Navikla da kao ı do sada, televizija bude njeno najmoćnije sredstvo ı naJveći saveznik u osvajanju biračkog tela, vladajuća SPS, njen koalicioni partner ND ı vanparlamentarna stranka JUL, u potpunosti su osvojile elektronske i gotovo sve druge medije.

Za razliku od prethodnih izbora, kad su televizija Politika ı Studio B bili koliko-toliko slobodni ı spremni da emituju duele vlasti ı opozicije, ove godine, verovatno veoma uplašen za ishod izbora, zbog katastrofalno vođene nacionalne, ekonomske ı kulturne politike, režim je sve medije stavio pod svoju kontrolu. Dozvolio je, doduše, svakoj stranci da se u trajanju od 42 minuta predstavi na RTS-u, dok se vladajuća leva koalicija predstavlja bar sat ı 42 minuta svakog dana. TV spotovi ove leve koalicije kojima su preplavljeni svi kanali, veoma su skupi ı po tome je jasno ko ima para.

Ohrabruje činjemca što Je opozicija prvi put shvatila da od lamenta nad svoJom tužnom sudbinom Pepeljuge neće imati nikakve koristi ı da neprestano napadajući režim samo još dodatno utiče na njegovu reklamu. Umesto toga, okrenula se narodu.

SANDRA JANKOVIĆ, poslenik SPO

Svi su egocentrični!

Ova se predizborna kampanja od svih drugih do sada razlikuje zbog generalnog stanja u narodu i politici. Vremenom se kod naroda povećala rezignacija - princip kolektivne odgovornosti je prerastao u princip lične odgovornosti. Hiperprodukcija izbora je rezultirala saznanjem da se izborima ništa ne menja i da treba voditi računa o sebi ı što se bolje snaći u datim okolnostima. Ramje Je bilo više snage, energije, nade, sad su svi egocentrični.

Pošto se u vladajućoj stranci poklapaju centri političke ı ekonomske moći, oni imaju i najviše mogućnosti za direktni ı indirektni marketing. ali pošto ovde Još važe pravila političkog marketinga, to ume da bude ı kontraproduktivno. Oni su u reklamiranju najčešće toliko bezočni i biračima guraju pesnicu u oko da to rađa bunt, otpor i agresiju. Na drugoj strani, opozicija se nalazi u regresivnoj situaciji - mora da ide u direktan marketing, da na licu mesta kontaktira sa biračima. To može da da rezultate, ponekad su "usmene novine" vrlo značajne, ali bez televizije to nije potpuno fantastično. U svakom slučaju, mi imamo unikatne recepte za vođenje kampanje - ogromnu količinu stranaka po glavi stanovnika, a pri tom samo vladajuća stranka sa filijalama ima medije.

|O Ca LO | ravı FON}

CRO SA O NJ pr

emisije - drugi dnevnik; raspoloživo vreme i izvantermina predviđenog za promociju stranaka 5772 stranka na vlasti.

Primera radi, svako, pa makar i najbeznačajnije čoveka vlasti i EPA saradnika dobija kako. na televiziji,

| bez problema.

Treba imati na umu da je vreme za medijsko, predstavljanje. ravnomerno podeljeno na stranke koje u opoziciji nešto znače i one druge. Što se tiče pokušaja opozicije da na tribinama i mitinzima · nadoknadi ono ad je na daj ET ra IM) = daje vrlo S Elu _

efekte.

; _ je zasnovana na demokratskim načelima, morala biti ravnopravna za sve. Kod nas to nije slučaj zato što se u okviru najgledanije informativne ·

javno istupanje prvog

„takoiu režimskoj dnevnoj štampi UCL publicitet. S druge REN [ser icione stranke mogu da se promovišu mimo termina predviđenihzatako nešto jedino ako su u stanju da plate nezamislivu sumu – oko dve hijade

· dinara za jednu sekundu, Ol vladajuća stranka LS sebi UF Le dozvoli |

ZORAN RAMO ić ___

SPS će dobiti 50%, JUL 36% a a , __ drugi ostalo!

| Naj olju predizbornu kampanju i ednu,

ON ubedljivo ima JUL, posle njih SPS. JUL je kao pokret ı u kome za sve ima mesta ı kampanju uradio moderno i i krajnje profesionalno. Sve je na najvišem nivou ı vidi se da su za fe elekte bili zaduženi vrhunski profesionalci. 'Kod njih mi se zaista sve sviđa, oni se obraćaju svim generacijama i svim kategorijama. našeg društva. Tu. · za svakog ima po nešto ı oni su se potrudili da svima upute po neku lepu i optimističnu poruku. U odnosu na JUL. SPS je uradila staromodnu ali dobru kampanju. Znači, nisu u trendu, ali su ozbiljni i ubedljivi, kao ı biračko telo kome se obraćaju. Ljudi i iz opozicije su me razočarali - kod njih je sve tako staromodno ı siromašno. Očigledno je da ih je vreme pregazilo, a ono malo njihovih reklama. što sam video izgleda kao da su im Puli ljudi iz mesnih 0 IZ, 40-ih godina. alosno.

___ Da vam kažem 1 da će na izbora SPS dobiti 50% glasova, JUE

36%. a ostalo ostali. Znači, SPS će pobediti lakše O na ___ |) izborima, a najveći skok će zabeležiti TUL.

ie