Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

326. - __ НЕ АРА ОвЕТЛООТ БР. 11.—12. добити "нови учитељи за ова нова одељења, онда би се могло удесити тако, да се исти учитељи распореде тако, да једни оду у помоћне школе, а други да приме мало већи број ђака.

Сваки бе „учитељ и учитељица радо примити још 10: ђака више, кад им се скину с врата 2—3 умно ограничена.

с којима се има више посла него с 10 обичних ђака.

Неки ће можда помислити, да ће рад у помоћним школама бити одвећ тежак и да учитељи неће хтети тамо добровољно да оду. Али није тако. Те школе имаће засебан

програм, много мањи и краћи, аи број ђака ће бити такође“

много мањи; једни ће нпр. Буквар свршавати по Божићу,

а ови тек до Петрова-дне; други ће предавати о многом којечему што ће се у овим школама или изоставити или много.

краће прелазити итд. У ошште у овим школама би се од учитеља тражила вештина и стрпљење, а не какав велики рад. у

Но ово, што рекосмо да се могу сад у понеким варо--

шима отворити помоћна одељења, то би били само покушаји, пробе и нешто за невољу и привремено тако уређено; а доц-

није с изменом закона и програма треба да дође потнпуно-

и правилно уређење оваких школа за вароши и срезове или округе. А при том уређивању треба да узму учешће и ле-

кари и педагози и то не који било, не који само носе-

титулу лекара и педагога, не ни који су онако у опште познати као одлични лекари и педагози, него који су поред своје стручне спреме још нарочипо проучавали тилтање о школама џ заводима за ненормалну бецу ш који су гдегод видели уређење ш рад у таким школама.

А. докле то и тако не буде урађено, може се друго нешто урадити за слабоумне ђаке у свима школама, дакле и у онима које нити могу сад, нити ће моћи доцније добити какве помоћне школе. А то је ово:

Напред је речено да готово свака школа има по 1, 2, 3 ђака који сасвим тешко уче и који и после највећег напрезања не могу ићи упоредо с другим ђацима. А учитељи

се упињу да и ови уче све као и други ђаци. На ово учи-

теље нагоне надзорници, који траже да сеш ђаци све знају. То је једна велика погрешка. И та погрешка често од учитеља прави мучитеља оне умно, а често и телесно слабе деце. А то не треба чинити тако, него овако:

пића