Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje
фи ан
БР. 11. —19. __светлост | 327
Кад учитељ испита и увери се да неки ђак није да неће, него баш не може да учи као друга деца; кад се увери да је то умно ограничено дете, онда од таког детета не треба, ни тражити колико од других. да таког ђака мора се саставити много краћи програм рада. Неће се по том програму овоме ђаку држати засебна предавања (јер то не може учитељ), него ће се овај слаби ђак упућивати да од предаванога научи само главније За и задаваће му се увек да изради мање него други.
А кад се пропитују сви ђаци, онда ће се овоме давати питања лакша, задатци лаки итд.
Неки ће рећи: па тако и раде учитељи са слабим ђацима. Али има друга једна равлика између тога како се данас ради и овога кеко ми мислимо да треба радити. Данас то давање лакших питања и задатака слабим ђацима долази тек после извесног исмевања и багателисања слабог ђака; тек пошто тај ђак буде више пута понижен и осрамоћен пред друговима, онда се тек, и то опет с иронијом нпр. каже: Е, дед ти кажи то и то (нешто лако). Једни учитељи раде тако, а други, који се сажале над таквом децом и неће да их срамоте, обично гледају да давање лакших питања и задатака, тако рећи, крадом протуре, да други ђаци не опазе то олакшавање рада.
По нашем мишљењу ни једно ни друго није правилно. Јер оно исмевање је за сваку осуду, а прикривати се не може и не треба. Овде треба с чистом истином џм правдом изаћи. на сребу пред све ђаке.
Који је учитељ досад сам почињао вицевима и подсмехом ђака који не може учити, тај ту ружну практику треба одмах да остави. Онда ће и ђаци од тога одустати, јер кад учитељ почиње, они прихвате и терају даље. Ако би ипак ђаци почели исмевати слабога ђака, то треба одмах пресећи, али не строгошћу и забраном, него објашњавањем и уверавањем. Ђацима треба згодним питањима, и разговором
равложити, да он (тај слаб ђак) воли да уради најлепшеи.
да буде најбољи ђак, а не може; али се труди и мучи, а ми, кад видимо како се мучи, треба да му помажемо, не да га задиркујемо и исмевамо. Даље треба разложити како сви људи, и сва деца нису једнаки по снази телесној и умној, по богатству итд. А ко више има, више треба и да да, ко
Паз а а