Topola
Несравњено вппш положај задобпла је жена код Јевреја. Мојспјев закон беше' снажна, морална појава на петоку. Код Јевреја пре ЗГојспја многоженетво беше уобпчајено, п каснпје се је прјављивало код краљева и ве.тнкаша, али, пос.те Мојепјевог закона, нпје се у народу могло одржатп. Свп њпхови законодавди трудили су се да к.тнду многоженства одма угуше. Не само даје туђа жена била светиња, иеЈ је и за браколомство муж: и.ш жена осуђпван да се камењем затрпа. Тако је јеврејска жена задоби.та веће право од грчке и рпмске жене, а као матп пмала је пста права над дедом као п отад. По некп пут прпзната је као судија илп пророк, као што Старп Завет прича о Мирјами, Деборп п др.. а као пуноважна управитељка куће, као Сара, Ребека и т. д. Жена нпје купована, муж ју је само даривао, брак је сматран као вечан, супруга као „божји дар“. а кад је добра. као „круна мужева“. Врло је лепа слика брака код Јевреја у браку Ребеке и Исака. Само у пзванредним случајевима могао је наступити развод брака. Народи, који у коран вероваху, модржавали су многоженство. Али коран је препоручивао највише четири жене, богатијем дозволш-
11
0 1! I' Л К У