Topola

30

илп порока, добрпх или злих осећаја, најпре усађују, а после кроз цео жпвот карактеру облик дају. Дете се, тако рећи, полаже на капију новог света, и све што изађе на његове очи ново је и чудновато. Оно ће најпре бленути, а за тим ће мало по мало назнрати, посматрати, упоређивати, схваћати п гпмилати упечатке и појмове. Под мудрнм руководством напредак које оно може да учини огроман је. Лорд Бругам је приметио: да пзмеђу осамнаестог и тридесетог месеца дете научи више о материјалном свету, о својим сопственнм силама, о прпроди других тела, па чак и о својој и туђој памети, но што сазна кроз цео остали живот. Знање које дете нагомпла, појмови којп се у глави му у овоме периоду стеку, тако су важни, да, кад би се дао замислити случај да се такво знање доцнпје •са свим изгуби, онда, сва наука првог университетског ђака не бп му помогла да се одржи и једну недељу... У детињству, више но у којем другом добу, ум је приступан упечатцима, и лако се даје запалити првим зраком који на њ падне. Пруке се тада брзо примају п дуго трају. Тако Валтер Скат вели, да је „прву воду за баладску литературу добио од своје мајке и бабе, које су му са њом пунпле главу још за детињства. и пре него је на-