Topola
81
почели у велико употребљавати у свима гранама индустрије. на рад се почело гледати као на нешто нечасно п понижавајуће. А, чим је нерад и луксуз овладао главним сталежима Рима, пад и пропаст његова била је неизбежна. Нпти има и једне склоности У нашој прпроди, која би била тако опасна као лењост. Кад је, на пример, Гернитп&о једног интелигентног странца, који је обишао био већи део 'света, која црта кајјаче карактерише људски род, он му је одговорио: „ја бих рекао, лењост!“ И, доиста, природно је за човека гледати да ужива користи сваког труда без муке. Ова је тежња тако општа да је Џемс Мил доказивао: како је и власт поникла из нужде да се, управо, лењости људској доскочи. Нерад је стидан за народе као год за појеДпнце. Лењивац никада ништа није урадио за овај свет и никада неће. Кад је готован узишао уз какво брдо привреде, и савладао какву препону па путу живота? Та њему ни У природи није да у чему црд успе. Лењ човек је терет, беда, напаст. Наш Бертн, у оној интересној књижици својој за коју Џансн вели, да је једина која га је могла два часа раније из постеље дићи Бертн описује узроке 'меланхолије као у главноме потичуће из лењости људске. „Лењост је,“ вели of „ фоклетство и тела и душе, мајка пакост. дојкиња киселости; то је .један од оних седам смртних грехова човечијих, који служе ђаволу као мек подглавак, јорган и КАРАКТЕР