Topola

29

су имали боље прилике за умни рад, и да те прилике треба пружити и осталом народу па да се духовно развије. Данас она, буржоазија, одриче пролетаријату једнака политичка права на основу истих давно одбачених „теорија“ које је некада племство примењивало према њој и против којих је она дала своје најјаче људе. Када јебуржоазијатаква премасвојој „браћи,“ својим сународницима радничке класе и пролетаризованих народних маса, шта се друго од њених представника може очекивати када говоре о Арбанасима ? У циљу да докажу да тај народ као раса нема смисла за културан и самосталан живот, они све оно што у примитивности тога народа постоји представљају не као израз историскога ступња на коме се он налази и кроз који су сви други народи прошли, већ као израз његове расинске неподобности за културанразвитакуопшппе. Најповршнији историски поглед на развитак човечанства показује да је крвна освета један облик јавне казне, да је као таква владала код свих народа на ступњу

племенскога живота и чак се одржавала прилично дуго после тога, па ипак се она употребљава против Арбанаса као доказ неке урођене крволочности тих племена. Кад то против њих истиче Д-р Владан, називајући их „репатим људима", зар неки Арбанас не би имао права да ra потсети како је до скора Далматинка чувала крваво рубље свога мужа и показујући ra сину на крилу заклињала га hs крвну освету? У истој намери Balkanicus прелистава свс могуће конверзационе лексиконе, да би нашао што ружнију оцену карактера Арбанаса. Разни писци и путници представљају нам Арбанаса