Topola

140

презиру. Много je боље' изнети своје мишљење тако да свак зна како да ce понаша. На тај начин мисли ce упоређују, једне друге исправљају. Да, али већим делом, ако ce изроди препирка, сваки хоће да впче што јаче може, и нико нпког не може да разуме. Тако je, но, међутим, то ce може односити само на препирку рђаво изведену. Треба научити лепо ce препнрати. То ce y толико јаче намеће, што ce не би никако могло спречитм да ce ученици не препиру. Препирање je y природи. Свакога тренутка, изненада, са сваке стране искрсне препирка. Хтети спречити преппрку значи хтети спречити травку y њезину порасту и воду да не тече. Па, онда, шта да ce радп, ако не то да поправпмо своје навике y препирци? Умети ce преппратп врло je важна ствар y животу, како за ученике тако и за одрасле. Како да ce научимо лепом препирању? Треба, пре свега, почетп тим, што ћемо подносити противречност и на њу ce навићи. Ако иислите да сваки друг који не дели ваше мишљење, то чини само да вас наљутн, гледаћете на његово мишљење пакосним погледом. Мислићете да вас он напада и да вас вређа и, уместо да му мирно одговарате, насрнућете на њ. У вашпм речима неће бити правога доброг смисла, већ само рђавих осећања. Нећете ce препирати већ ћете ce свађати. Уместо да сматрате свако противљење као гадан покушај, редпте сами себп да je порицање корисно и да нам je чак потребно да нам неко противречп. Ие узвпкујте : Доле с онима који нам иротиврече! већ, напротив, мпрно прнмите прпмедбе. Останите господари над самима собом, чак и онда кад je поридање живо. Будите уљудни и прпбранн и онда кад je оно оштро.-