Topola

146

као поплашен коњ, и тада ce ваља бојати свих претераности. Бесан човек нити шта види, нити шта чује. Јурне на противника, не видећи, и удара, не чујући. Тако радити није часно и достојно. Не варајте ce о томе. Понекн мисле да су интересантни кад ce распале од љутње, онп замишљају да их то чини већим. Заблуда! Коњапик, чиј се коњ не покорава узди, не заслужује честитања. Љутпт човек лпчи на овога коњаника. Управљати собом, остати увек господарем над самим и ако нас обузме срџба, то je нас достојно. Овакво прппремање остварујмо међу друговима. Доцнпје, кад будемо грађашг, навика да сами себе савлађујемо, бпће велико добро за отаџбину. Земља y којој нико не уме да управља својом љутином, нпје добра за становање, нпти je пак подобна за напредак. Време ту пролазн y размимоилажењу међу грађанима, и нико нема мудрости нити доброг осећања, који су потребнп да ce среде и удесе ствари, пли да ce попушта. Овде hy вам поставити једно питање : Треба ли иоиуштати ? Лепо je речено ; Паметнији иоиушта. Хоће ли тим да ce каже да свуда, где год ce појави какав бесомучнпк, какав бесан човек, какав лармаџија, да ce свуда треба покорити његовој вољи, да би ce имало мира? Тим би ce учинило да бп свуда побеђпвале свађалице и они којп протестују. Довољно би бпло да овако рђави људи устану, да вичу, па да их свак призна за господаре. Ако ce старом изреком : Паметнији иоиушта хтело то рећи, то би значило да je то некаква стара лудост и страшна подлост. Одржавати право и бранитп га, борити ce за своје уверење, нарочито пак против бесо-