Topola

40

којима се из фасадних зидова постепено прелази у благу доминантну куполу великога кубета, на којој је лопта с крстом.

На обиму великог кубета стоји мозаички натпис: „Пути твоји Г осподи скажи мње и стазам твојим научимја. Настави ме на истину твоју и научи ме јако ти јеси спас мој и тебје терпех вес ден“.

Кубета су на пропорционалним квадратним постољима која се завршују орнаменталним венцима, и носе октогонске соклове за лепе тамбуре. Свака страна октогонског тамбура има по један узан, полукружан прозор, око кога су у испаду концентричне архиволте, које су на главном кубету богато орнаментисане. На угловима октогона витке колонете са украшеним капителима подухватају завршни полукружни венац, који се концентрично обавија око прозорског отвора. Изнад венца је бакарни покривач по кривини свода, украшен моћним позлаћеним ребрима, која се сустичу у позлаћено постоље крста на врху кубета. Сва су ова кубета по својим основама, розетама, колонетама и осталим орнаментнма смишљена по угледу на наше старе задужбине.

5. Стил фасаде и њена израда. Из напред изложеног описа фасаде внди се да је фасада рађена по угледу на наше славне средњевековне задужбине. Принципијелна су отступања од наших класичних цркава у распореду малих кубета (унакрстан), и што се прозори налазе на горњем кордон-венцу, чиме се у унутрашњости добија лепа површнна за зидни живопис и днвно осветљење од светлости која пада одозго.

Израда фасаде је изванредна, нарочито кад се узме да је ово скоро прва и једина монументална фасада од камена, после Студенице. Бели венчачкн мермер је тројако обрађен на овој цркви; доњи део сокла је босилан; остали