Tragom života i nauke
НАГОН 59
вредно кљуцања. То је од прилике једино одгова_рање на многобројна његова удварања. Иначе, према осталим удварањима, кокош изгледа равнодушна и не престаје кљуцати док петао око ње развија своје најлепше поклоне. Кокош је, као што су махом женке у животиња, пасивна. Можда се мужјак управо брине да придобије ту пабинн 007, јер би му се женка могла одупрети.
Није вероватно да су они многобројни чинови, којим мужјак покушава да се додвори женци и да ј0] се допадне, потпуно залудни и да немају никаква утицаја на њено понашање према мужјаку. Што ће кокош бити приступачнија петлу који је обично зове кад наиђе на храну, то се да схватити. Али, ако је женка у птица осетљива и према оним, како бисмо их назвали, естетичким сретствима удварања, тако многобројним у мужјака, као што су певање, клањање и истицање своје лепоте, значи да у ње има естетичко осећање, а то је не само виши психизам већ и доказ унутрашњег живота који би био несразмерно развијенији од интелигенције.
Многи су настојавали на необично развијеној осећајности многих животиња према врло ограниченој интелигенцији. Нема сумње да је пас паметна животиња. Али шта је тај разум, који је и према најнижем људском разуму врло скучен! На против, осећајност је у тој мери развијена, да се може поредити са људском: оданост пса, радовање доласку његова господара, жаљење за њим,