Učitelj

цело нису ни чим заслужила, да им се чини та неправда.

Друга хрђава последица од премештаја узитеља у невреме јесте та, што се код учитеља убија воља, заузимљивост, енергија и т. д. за рад. Ма колико да је учитељ савестан човек, ма како да је предан своме послу и своме позиву, ма како да је добродушан ипак премештај у · невреме, па ма да јеу неколико и сразлогом учињен, тако поремети и убије вољу у раду, да је о веома тешко појмити. Међу тим, ако је још премештај извршен без довољно узрока, онда се од учитеља доисга не може ни тратити да буде равнодушан, и не треба му се чудити, ако у школском раду огпочне швиндлерисати. Кад пак код учитеља настане овако стазе, онда опет нико толики од тога не претрпи, колико школа и школска омлаДина. Ми опет понављамо, да омладина није ништа крива, да мора од тога трпети.

Трећа последи. а, која наступа. услед премештаја учитеља у недоба, готово је штетнија него обе напред изложене последице. Ми можемо слободно казати, да неправда, која се таким премештајима по чешће учини грађанству какве општипе не подиже ни кредит школи ни морал у грађанству. Нама су познати случајеви, да су школе, премештајем учитеља у недоба, остајале без учитеља по два, и кад кади више месеци. Остављајући на страну дангубу деце, ми се питамо, какав углед може стећи школа, или боље какву љубав може она заслужити код грађанства % Нама је ово све појмљиво,

' да додамо и то,

па за то овако и говоримо.

На послетку да будемо искрени, па да се учитељима самим чини веома велика неправда премештањем у недоба. Шрво што одмах пада у очи то је, да они раде на једном месту, и кад буду премештени сав њихов рад оде у ветар, јер при оцени се не може од тога водити рачуна, а од оцене зависи напредак учитељев. Но још је осетније то, што учитељ при премештају нема попутнине и селидбених трошкова, п што се он таквим једним премештајем уваљује у дуг, кога му је се после за цело тешко отарасити. А шта да речемо за то, што су учитељи људи, који имају своју породицу #% Зар о томе не треба водити рачуна % Да ли тим невођењем рачуна неће бити доцкан чудити се што из учитељства бега једна по једна снага 7 Да ли ће се тим премештајима задобијати људи да иду у учитељство 7 и 1. Д.

Кад у кратко искажемо оно, што смо желели са овим чланчићем објаснити, онда се све своди на ово:

1]. Учитељ може, и треба да буде премештен по његовој молби.

2. Учитељ може бити премештен у случају, кад ма каквим узроком дође у опреку, са становницима места у коме живи, тако да је по интересе школе ште.но да и даље ту остане.

8. Још се може одобрити премештај учитеља, кад се зна да је слаб радник, а заузима какво ваљано место.

4. Само у првом случају може се одобрити премештај учитеља у току школске године, ито ако је место које тражи празно, иначе никако и ни у ком случају.

За сад само оволико о овој ствари.