Učitelj

258

Ово су најважније тачке у упутству, којим се има шта више или мање замерати. Остале тачке упутства имају обичну Формалну вредност, па с тога нећемо их ни помињати. Занимљиво је само то како се изасланицима препоричује да пазе, да учитељи не пропитују онако кратко и оним редом како је у књизи изложено, а овамо се у првој тачци препоручује, да се пази да лије предавато по распореду. Изберите једно или друго, а обоје не мбже никако. Докле год наставни програм не буде удешен према умној снази ученика основне школе, и према времену за које траје курс основне школе, узалуд су којекакве препоруке.

Ми ревизорима желимо срећан пут. Са, наше стране рекли би им ово:

Да пазе да се не огреше нио ученике ни о учитеље ни о народ. Нити треба за љубав учитеља казати да је успех добар, ако није добар, нити треба за љубав

некаквог особитог ученичког знања упро- |

пастити учитеља. Ко хоће да буде правичан, ваља да уме себи прететавити положај учитељев у сваком погледу; исто тако

да уме оценити колико је учитељ могао |

у том положају урадити, па онда је лако забележити правичну оцену, Само треба испитати све околности у једној школи, па онда „ни по бабу ни по стричевима.“

|

Грех је штедети хрђаве и нерадне учитеље, али је још већи грех да држава држи школе у таком стању, без услова за рад, да и најбољи учитељ не може ништа урадити у њима,

Још нешто. Ревизори треба добро да проуче све околности тако, да могу изнети све оне узроке, ради којих остаје бесплодно школовање у основној школи, и кад те узроке изпађу и проуче, онда, да их предаду јавности и да категорички захтевају, да се ти узроци отклоне. Ако и од сада иду у ревизију да само учитељима запишу оцене, а више ништа, онда нека им је арам новад, који у име ревизије приме.

Веома би интресантно било, ако би учитељи тачно и потпуно безпристрасно забележили:

Кад је ревизор започео испит;

колико је испит трајао и на колико ученика и разреда;

каква, је ревизор давао питања и чиме се највише бавио; и

најпосле цело ревизорово понашање у сваком погледу.

Податци о свему овом веома би нам добро дошло по свршетњу ревизије. Само, још једном понављамо, желели би да

ти податци буду потпуно верни и не-

| пристраесни.

О КРЕКАМ.

Предавање за Ш. и |У. разред основне школе.

Шта је ово у мојој руци Знате ли ко ми је дао ову кредуг — Мени је дао школски старалац; а он је за школу купио од вњижара. А дали књижар сам прави креду 2 Па од кудамур — (Разни

одговори). Наш књижар је донео из Ни- |

ша, али се у Нишу не прави креда. У Ниш се доноси из Београда, али се и у

Београду не прави. Ова креда, којом ми.

сваки дан пишемо, не прави се у Србији, него се прави у другим државама, па се после доноси и овамо код нас. А знате

ли како се прави кредар — ЈЕ саушајте да вам причам!

У тим земљама, где се трави креда има у то неким брдима нека бела земља, као креч. То је креда. Одатле је људи ваде, Али тамо нема овако четвртастих шипака, као што су ове. Овако четвртасте шипке

| од креде се после праве, а у брдима је

само бела земља онако ситна, а и у грудвама. У тој вреди има каменчића, а има и песка. Да би се креда очистила од каменчића и песка људи овако раде: Кад