Učitelj

267

код биографија личности из најстарије прошлости.

Овим чланком ни сам мислио ништа друго да постигнем до то, да основна школа добије ито потиунију им савременју = „“сторију српск. народа“ а у колико сам то

ДЕЧИЈЕ

Да се један предмет, једна ствар, неки закон, неко тумачење што боље објасни и обистини, у данашње се време може извршити само очигледном наставом. То захтева педагогика, параграф наукин. Ако хоће ђак да нешто запста научи, да му то буде стално, да постане његова својина, онда треба то нешто да види, да опипа, омирише — да искуси. Посматрати истинити предмет о коме је говор, па онда даље говорити о њему и изнети све његове појединости, то је очигледна настава. Млоге предмете — ствари — не можемо само гледати, већ се морају и опипати, омирисати, окусити, покренути, растопити, растворити, разбити, ужећи и угасити, екувати и т. д. То се изучи истински и постане ђачка својина, јер је стечено искуством, и то искуством, које је скопчано са разним телесним или умним тешкоћама. Правило је, да, кад се не може истинити предмет набавити, онда се у првом реду служи скулптуром, рељефом, па најпосле сликом. Кад се и тога нема онда се идеалише: сравњује, увеличава и умањава, калами и крши и т. д. Ја овде већу да говорим о свима овим „срествима за очигледну наставу“. Ја ћу се зауставити само на једном среству, које није било до сада, срество за очигледну наставу, и које је било као нешто нашто се није никако обраћала пажња. Ја ћу да говорим о збирци дечијој у сликама.

Ми имамо у основној школи двојаких

| сваки пријатељ школе и наставе. На | министарству је просвете да рече, има | ли места овим напоменама или не, и то скорије, ако жели, да од стечаја за истор. срп. народа у основ. школи, бу-

де користи.

постигао, нека оцени

ЗБИРКЕ.

слика: природних и друштвених. Џриродне су слике оне зване „Шрајберове природописне слике“. Оне су нам помоћна срества, за очигледну наставу природе т. ј. дЗоологије и Ботанике. Друштвене су слике оне „историјске слике“. Њихова, је цељ да помажу да се историја боље разуме. Прве сви употребљавамо с разним начинима, а друге, мислим, нико и не употребљава. А за штор За то што су те слике у малом Формату и што историји није цељ (по досадањем) да каже какав је био овај или онај владалац по лику, но само шта је радио С тога сви жупани, краљеви, цареви, кнежеви и деспоти висе о зиду, да им лице потамни од прашине. Оне до сада нису користиле, а од сада видећемо. Просветни савет предлаже, реФерише и гласа да се ове (историјске) слике допуне, а нема да им се Формат увећа. Већи тормат већа корист и већу пажњу обраћа на себе. Па баш и да радимо, да износимо ове слике с дувара деци, да их описујемо, опет нећемо имати жељене користи, а то с тога, што ће деца брзо губити из памети преставу о тим сликама, јер се с њима често не занимају. Она (деца) су доиста у школи непрестано, али пажњу своју не обраћају на њих; а кад би обраћала неби настава имала користи, с тога их многи учитељи и не вешају. Деца треба неколико пута на дан да загледају те слике, док се науче да изолирају поједине црте лица неког владара. Зид је висок и она не могу добро

«