Učitelj

265

не би се из министар. упутства и распореда предмета од 1872 год. „бубало напамет оно, што је као „преглед“ изложено тамо, и не би из природнице био овако жалосан резултат !!

За овим књигама могли би се израдити земљописи (ва Шо и ТУ р.) са историјама читанке за ПГ ију р.

После ових кратвих напомина. сад да пређем на недостатке стечаја за „исторју српск. народа.“

У министарству просвете, треба да су начисто с тим, мислили се основна школа подићи на шест разреда или не. Ако би разреда биле више, онда би се и исторја преместила у старије равреде, и са њом би се постигао већи успех. Али свакојако нужно је, да се деца припреме за разумевање историје. Признаће сваки, који је имао посла са децом, а и са старијим ђацима, да није баш лако разумети време и место догађаја са осталим околностима, које утичу на ток догађаја.

(ви се новији педагози слажу у томе, да се. историја не може потпуно изучити у основ. школи као наука. Па предлажу, да се из народне историје узму најугледније и најкарактерније личности, да се опишу (и покажу слике), и да се са њиховим личностима доводе у свезу: догађаји који су важни по цео народ; место, где су били и време кад су били. Кад се тако прикажу деци разне личности, њихови живото-описи и радње, из разних доба, онда се све

то може упоређивати и оцењивати на-_

рочито при понављању. А предавати историју у основ. шхоли као науку, почев од најстаријег доба, па терати до садањег, то је само: мучиле децу. Ова ће упамтити нешто, али то не

може бити јасно. јер није уређено, није према дечијем схваћању, јер мозак детета од 8—10 година није у стању, да престави јасно низ догађаја од 1200 година у некој потпуно) целини. А шта није могуће, то је грешно изнуђавати од деце.

Дакле: пт ; предавања „историје народне,“ требало би припремити децу за историју. као што се то ради ин у другим напредним земљама. Јер само овим путем може се историја разумети (потпупо).

Материјал историјски мора да се подешава према добу дечијем, према. броју часова и према задатку основне школе.

Писац по својој увиђавноист“ може мислити, да ће од сада старија деца учити „српску историју,“ па ће према томе узети и више материјала, а и друкчији облик мисли (исказивања), па тако и подесити дело. Али ако овако на буде, онда оде труд и мука у ветар. Може дело израдити за садањи Ш разред. Али лако се основна школа подигне на 6 година, онда опет дело не ће бити према деци, јер ће се по свој прилици — учити српска историја у старијем разреду.

Дакле! само с тога, што још вије

решено — нарочито према новом пропројекту закон. о преуређењу основ. школа — кодико ће се година учити

у основ. школи, и у ком ће се разреду предавати „срп. историја“, може дело да омаши цељ, и да не буде примљено. Неизвесност је највеће зло за све, или је бар основ за зла.

Кад је се чекало до сад, нека се причека још који месец, па ћемо бити у извесности,