Učitelj

108

употребљава. Због те ешкоће, треба узаконити већи број година учења пре у "влашким но српсвим селима. Истина, многи препоручују да се још сад заведе приправан разред, али чини ми се, да ће од њега бити зле последице, пошто ће

то за децу бити несносно одвратно |

ићи у школу џабе; тим се још и деца навикавају на нерад, лењост. Но и то ћемо видети како ће бити.

Учећи више разреда имало би се више маха дужем, и бољем вежбању говора таквом да га никад не заборави. А настава им тек даје више знања. Оне пак предмете, који се уче без икакве користи, избацити са свим, јер одузимају време другим кориснијим. Ти су предмети словенски језик и црквено певање. Тешко је за влашку децу да порел страног српског језика уче још и страни словенски, а он им баш ништа непотребује. Ко хоће да буде поп, нека га учи у богословији. Ако нам треба религиозно-моралних поука, можемо их добити из св. писма на српском јазику. Како су пак међу Власима цркве ретке, то нека и дрЕвено певање изостане; а нека се обрати више пажње народноме певању, јер ће оно омекшати срца овога живља, моланхолију природом даровану.

Ја сам још и зато, да се свуда по влашким селима пошљу по два и више учитеља каво би они више утицали на србизирање ; јер, сем школе, била би већа комуникација просвете, просвете, а то помаже целоме селу — целоме живљу. Учитељи ступајући у додир са Власима разговором самим, гонили би их да говоре све српски. Па и за саме учитеље боље је, да су њих више у једноме месту. Онда се неби

плашили Јасикова, Близнака, Дуабке — Омоља, Звижда — већ би радо Аруг другу ишли и утехе један друтоме давали,

Оволики број школа не даје нам никакве користи, треба их смањити; јер једну школу не могу 2-3 села, да издржавају добро, а камоли свако село своју. За то и виђамо млого опалих школа, без икаквих намештаја, и учила. Ми хоћемо сада да сјајимо бројем, а не садржином — коликоћом а не каквоћом. Мањи број школа, ма, њи би трошак тражио, а при том би веће користи давао.

Мањим бројем школа не ће се ништа штетовати; јер данас се у по некој школи упише до 50 ђака, а кад буде преко године, а оно сума сумарум иду у школу само њих 15-20. Па зар немогу ови исти ићи у другу школу % Стим се зацело неће ништа изгубити, сем што ће бити теже за родитеље: али И тој тегоби има лека, који ће се мало ниже видети.

Сав новац, који се даје тада за учила у две школе, могао би се онда, употребити само за једну, и тако би се место никаквих учила 9 две школе, Добила сва учила за једну колу, а што је најглавније за мање новаца,

Корист недељних — празничних школа треба доказивати само тврдоглавима, а другима не. Недељна школа треба да траје бар 8 године. Ово не верујем да се може остварати, пошто су законом недеље и празници укинути. Онда народ неће, разуме се слати ђаке у школу недељну. Као год што ради у понеделник и суботу, тако ће радити и у недељу, Митровдан, Аранђеловдан и т. д. Закон му каже;