Učitelj

још овај случај. У путовању посматрао сам неку планину са њеним карактерним знацима, којима се одликује од свију план. које сам дотле виђао. Али, ако будем дотичну планину и у најкрупнијим потезима на хартију ставио, нацртао, то ће исти цртеж појачати у велике њен опстанак у свести, и постати. сигуран бранилац од свију престава, које је својим доласком ремете.

Трећи закон. — Узмимо да посматрач види једновремено боје: црвену, жуту и плаву, то ће у почетку прва престава бити од друге и треће потиснута, тако исто друга од треће, јер све три спадају у једну област престава (област боја), које су међу собом супротне; а супротне су оне преставе, које су једнородне а у узајамном односу противуположене (као црно и бело, слатко и горко, итд.). Такве се супротне преставе доцније стапају, ако се буду у исто време схватиле, у један ред престава. Али и једно за другим добијене (сукцесивно схваћене) преставе потискују једна другу и услед поменуте сукцесије дају напослетку ред престава. Ако чујем сада тон а, за тим с, после е, доцније октаву од а, то се првашње преставе доцнијим крње,) а све скупа спајају се у ред престава а, б, е, а. Тако се добије, образује једна целина, и ако се само један њихов члан, нпр. а буде обновио, то ће се и цео ред повратити у свести, од прилике као што но један беочуг повлачи цео ланац. Лествица тонова неке мелодије, седам дугиних боја, чине редове престава. У овим примерима има-

') Иди боље: преставе губе неки део од своје првобитне иптенвивности, услед чега постају тамније, чему су узрок новодошавше преставе,

182

Ли смо посла са тростим а супротним преставама ; али, и диспаратне преставе, и сложене преставе, могу се међу собом у ред стопити, ако се устопице (сукцесивно) стеку у свести. Нпр. ја посматрам олују: најпре спазим црнило облака, за тим њихову укњаву, па онда севајућу муњину светлост, доцније тресак грмљавине и на послетку сумпорасти мирис. Све ове диспаратне преставе: црнило, укњава, светлост, грмљава, сумпорасти задах, образују ред престава, јер су једна за другом (сукцесивно) у кратком времену посматране. — Опис седмогодишњих ратова; слова или гласови у речи, речи у ставу, илити строфе у песми, образују из сложених чланова постојећи ред. Сад се ови редови могу у двоструке редове, читав ланац везати, пи тако се и образује текст и мелодија песме — двоструки ред, који су међу собом разнородни (т. ј. тон и реч равнородне су преставе). Групе и редови престава могу се поново свезати на различите начине, и тако постају масе престава, које

„се могу поновице укрштати у кругове,

рејсне трестава. Тако постаје у геотрафији престава о земљи нпр. Србија, где ће планински ланци бити једна група нрестава; речне гране друга; биље трећа ; животиње четврта ; вароши пета група, итд., које све укупно дају масу престава.

За наставу је образовање редова престава од особите важности,

Ако хоће учитељ да саставни материјал очигледно изведе, то мора добијене резултате посматрања одговарајућим називима обележити, уредити све то како ваља,

па га таково предати

памћењу. Такав ред престава. даје уре-