Učitelj
све случајеве, на које се правило или ред престава распростире. Али према, горњем види се да настава из језика, треба да се у почетку претвори у саме примере (и то да их више сама деца изнађу), па тек онда, оно што је опште, као редове почесних резултата — спојити.
У овом разматрању казато је, да преставе не стоје међу собом слободно, него да се на различите начине преплићу као но конци вештачког ткива. А, од ваљане везе ових престава, према њиховој сродности, зависи тачност организације знања.
ТУ.
Веома је важан онај део дидактике у којем се говори о примању и усвајању наставне грађе, што све зависи од перцетције и аперцетције престава. За то да посветимо неколико речи и овим двема појавама.
Добар део нашег умног образовања, лежи на јасности престава; а учитељ је тек онда ваљан познавалац свога, посла, ако ученицима и теже партије наставнога рада јасно изведе, тако, да све то ученици буду у стању у свако доба верно репродуковати. Глава, која, је пуна конфузија, тавних и побрканих идеја не може никад извршити поменути психолошки процес. И према томе сам учитељ мора имати ведре погледе на наставу у ошште. Али и са овим није све обухваћено, он мора знати у чему се јасност престава састоји, и како се она код већеи мање деце, даје извести. Јасност престава не треба мешати са јачином опажања. Пуцањ топа гради жешћи утисак од умилне славујеве песме, према томе је онај
први утисак јако осећање, али ипак ва то не даје безусловно у свима случајевима јасну преставу, као нпр. кад би за пуцњом топа у исто време почела грмљава наступајуће непогоде. Окора престава или престава добијена посматрањем природно је јача од репродуциране, а да ли је јаснија, о томе још ништа неје речено. Јасна престава састоји се у ведром, живом, снажном и одређеном сећању њеном, која дакле неје слаба, бледа, илити отрљана као но рђава Фотографска слика. Хоћемо ли да имамо какву јасну сложену преставу, то треба њене појединости (знаке) одређено схватити и једну од друге разликовати. Рецимо да ми је престава о плавоме јасна, то ми она мора снажну одређену слику у свести одржати а да се при репродуковању не прелива у жуто или зелено. Узмимо још да ми је престава о лубеници јасна, то ће ми се, при њеном релродуковању, њена слика у тачним потезима, јављати у свести, и то неће бити гола слика која ће се мешати, или, коју ћу преставу бркати са преставама тикве и бундеве, већ ће бити тако јасна да све њене и битне знаке, који је од тикве и бундеве деле, као: облик боја (спољаш. и унутрашња), укус, и т. Д. тачно разликујем. Јасне преставе узвишавају се над другима у свести, и тиме повлаче на се већу (душину) пажњу, и у колико је већи стешен. јасноће (преставе) у толико је и већа тажљивост. Сад да се запитамо: који су то фантори, којима се производе јасне преставе ' Оне се производе :
1. Јачином (интезитетом) опажања (осећања). Један јако и разумљиво из-