Učitelj

_ 17

„ја сам сад наставник, а нисам васпитач“. (ве што год сам до сада казао, односи се само на спољну страну наших гимназија, а сад ћу ући у њихну унутрашњост, те ћу изнети на видело и показати каквим животом оне живе ! Јер кад су се неки од наставника, гимназијски, који су као ревизори, могли онако не повољно о основним шкалама, учитељима и њихном раду — одазвати у својим извештајима г. Министру Просвете (треба те извештаје видети у „Просветном Гласнику“), — онда држим да

!

смо и ми учитељи у праву да видимо

| и знамо : да ли су баш и сами ти ре-

визори као наставници у својим школама све оно и онако радили, како су тражили и примедбе стављали, да учитељи раде. Сем тога ми још и као грађани, а и као родитељи, чија су деца

у рукама тих наставника, имамо права да претресемо, пропратимо и оценимо рад наставника у нашим гимназијама. Џима МилојЕВИЋ,

учљутељ.

Исихолагија у школи,

(по НЕМАЧКОМ.)

(СВРШЕТАК.)

2. У произвођењу престава нужно је да се или само једна, а ако не једна, а оно што мање престава стичу једновремено (наједанпут), или да старије устопично (сукцесивно) придолазе. Ко је у кратком времену многе слике посматрао, или са железничког влака многе предмете наједанпут види, тај не добија ни једну одо тих јасну преставу, јер се многа опажања (која су се једновремено стекла) међу собом бркају, а пажљивост се потире. Ако се при учењу читања и писања за извесан глас и писано и штампано слово од једном учи, онда ту трпи јасност схваћања. С тога треба у основној (почетној) настави првог полгођа предавати само учење читања писаних слова, тада ће се за сваки тити,

глас један знак схвапа ће се исти написати и онда

чешће репродуковати (сравни тач. 5.), кроза што ће се и јасност примања, потпомоћи. Према томе на једном часу треба само једну целину (удешену за, извесно дечије доба) као: једну животињу, биљку, итд. како ваља описати и преставити, само једну причу или појам пзвести, јер многа једно на друго претрпана потискују (мраче) јасност.

На овом се заснива дидактички захтев: Наставну грађу треба поделити у мале целинице и само једно на једанпут, у једној јединој лекцији изложити.

5. Охватање нови престава мора се у даном моменту тако вршити, да се дотични предмет свестрано тачно разгледа ; јер и физички догађаји требају времена у својим променама, па тако исто бива и са духовним у њиховоме постанку и даљем развоју. Права је