Učitelj

5

Сада, да се вратимо, на постављено питање: „могули способности дечије да, остану не дирнуте н на послетку и да не пропадну 85 Исто онако, као што извесне шрилике упливишу те остаје овом или оном цвету боја овака или онака, па и ако могућност за таку боју лежи у самом цвету и као што би та могућност пропала, ако те прилике на би биле, тако исто има прилика, које упливишу, те се развију моћи дечије, и тако исто, када те прилике неби биле, те би моћи пропале, па и ако их има у детету. Дакле способности у детету биле Физичке или духовне могу, да пропадћу : да их никако нема, кад се дете зачне у утроби материној треба му извесни простор, да би се сви његови органи могли развити“ Не будо ли тога простора, па било ма и тренутно, шта ће бити са дететом г Оло се неће моћи развити, као што треба. Остаће на нози или руди, или ма гди валично или ће бити тако стешњено да се унутрашњи органи нећеју мођи развити, као што треба. Зар у овоме не огледају се те приљике, које упливишу на развитак дечијој моћи2 Са овим, кад се дете роди оно је њежно, а нарочито његова чула. Узмимо вид. Данашњем детету, кад се роди шкоди наједаред јака светлост т. ј., ако га на једаред изнесемо из мрака на јаку свеслост оно може, да обневиди. Тако исто са свима, чулима бива; сва чула захтевају извесне прилике те, да се развију, па и акоу њима постоје моћи. Моћи, и ако постоје, оне пропадају са свим, или ако не са свима оно нису онаке, као што треба. да су: за-

_ Има већ неколико година како се тражи преустројство основних школа. Оно се тражило од свију, који су са основном школом били ма у каквом додиру. Њега тражише на првоме месту учитељи. Учитељи га примкше за то што увидише да им је

хтевају извесне прилике, и ако их нема нема ни онога, што излази из тих прилика.

Сада можемо дати одговора на питање „шта је то васпитање 2“ Све моћи у човеку захтевају извесне прилике, па да се развију и ако их нема те моћи пропадају. Човек има пред собом задатак, да живи, но тај задатак, тако млого срества захтева да су потребне моћи и Физичке и духовне, па да их може набавити: да отаља свој задатак. Дешава се да долазе на свет деца или будући људи са извеспим недостатцима, или и ако дођу наоружани са свима потребама ; ако дођу са свима моћима, они их после губе, и тако постају неспособни да изврше свој задатак. Модерне науке истакле су себи за задатак то, да изуму начине којима се човеку може олакшавати, да изврши свој задатак. Педагогика као део тих наука, такође се занима тиме, она, је истакла себи то, да у друштву са психологијом пронађе прилике под којима да се подвргне дете те да му се развију њерове способности па било у утроби било на свету. Расматрајући то, она нам даје јаке основе, да можемо, дати одговора на ово питање : шта је задатак васпитању > овако : задатак васпитању јесте, да отклања прилике које рђаво упливишу на развитак дечији или боље рећи гуше развитак његових способности, и да ствара прилике, које су потребне за развитак способности дечијих, па било дете у утроби или на свету.

И тако сада смо расчистили са овим питањем : „шта је задатак васпитању 2“ и сада можемо поћи даље. — _ (ПАСТАВИЋЕ СЕ,)

илузоран рад у школи, да им је успех према оваким пррликама привидан, а никада, постајан и благотворан. Ревизори и сви претпостављени на основу свога искуства а и захтева учитељских очекиваху га и погледаху од њега неку мађијску силу у успе-