Učitelj

ставља, да пргледач, као искусно и компетентно лице, треба да да своје мишљење, савет и помоћ при свима тешким педагошким питањима. Да би се та цељ постигла у Америци суперинтенденти и друга лица, која прегледају школе, не само што проматрају школе већ и раде њихову свестрану критичку оцену и испитују не само ђаке већ и учитеље (наравно, последње у разговору). На тај начин прегледачи се потанко упознају са наставничким 0ос0бљем, са предавањима и с дисциплином у свакој прегледаној школи. То познанство даје му могућности да да потребне савете. Ево како Филбрик, суперинтендент Бостона, опредељава смисао и значај педагошког надзора над шко-

лама : „Надгледање јесте посећавање |

школа у цељи да се оне прегледају, контролишу, и доведу у бољи поредак. Његова се цељ састоји у томе да буде, више или мање, јасан тон и дух школе, владање и приљежност ђака, учитељеви методи и угодност школског стана. Добри преглед препоручује оно што је најбоље, он указује на мане и заблуде и на потребне поправке у извесним случајевима“. (80 зет-Апппа] Веротб о ЗирегниепЧепћ ог Фће риђће зећоојв о! Возбоп, 1876.).

У ошште, што се тиче потребе педатошког надзора над школама свију ступања, ту се Американци потпуно слажу : и прости грађани и педагози и државници подједнако признају његову важност за напредак просвете; тако да, нпр. по мнењу знатног американског педагога м државника Хорадија Мања, напредак или назадак школа стоји до педагошког надзора;

ако је надзор добар — и школе су добре, ако је надзор рђав — и школе су рђаве.

Американски педагошки надзор над школама преставља сам собом непрекидни круг, који сам себе контролише. Месни школски комитети контролишу учитеље, наставу, ђаке и материјалну страну школе. Њих контролишу суперинтенденти графства. Ове суперинтенденте контролишу суперинтенденти држава и виши педагошки савети; за овим долази законодавна власт, коју контролише народ; тако, да су овде сви под контролом ; лица или пак положаја, који би био без контроле или без одговорности, у Америци никако нема. При том сви морају давати извештаје. Учитељи дају местним педагошким саветима и суперинтендентима графства, потанке извештаје о раду и успеху ђака. Школски савети дају потанке извештаје мештанима и вишој управи. Суперинтенденат графства даје потанак извештај истој вишој управи. Суперинтенденти држава дају сваке године најдетаљнији извештај законодавној власти, а тиме и целом народу. Расматрајући те извештаје, човек мора. просто да се диви и чуди, како та господа имају времена и срестава да спреме такве извештаје. И таквих извештаја растура се по савезу стотине тисућа; сваки од њих има по 600, 700 и више страна. Осим тога, сваки средњи и виши завод засебно печата, своје свакогодишње извештаје; техничке и професионалне школе и благотворне установе такође печатају своје извештаје, увек врло потанке. Није никако могуће да се сви ти извештаји прочитају за годину дана.