Učitelj

Да би дали потпуни појам о американским извештајима, узећемо овде за

образац садржај извештаја — суперинтендента народне просвете у КалиФорнији — за 1875 годину. Тај изве-

штај има 00 страна; садржај је овај: Увод ; 1) школска статистика : а) број деце од 95—17% год. сравњујући са годинама почињући од 1966. г., 6) број друштвених школа; в) број приватних школа, при чему је било показано, колико је било свега деце, колико је од њих учило преко целе године, а колико с прекидањем, колико у друштвеним а колико у приватним школама и процентни одношај једних и других према општем броју деце; г) број деце која нису походила школу, д) по месту рођења колико има деце од домородаца белих, црних и Китајаца и колико од странаца и њихови процентни одношаји; ђ) брј општина и школа; е) средње трајање наставе у разним школама ; ж) статистика учитеља мушких, женских и какве су сведопбе изнели, 3) број суперинтендента графства, и) број старалаца при школским саветима, ј) број школских зграда нових и старих, колики је број школа добро а колико. рђаво уређених, колико их је са нужницима а колико без њих, колико са довољним а колико са недовољним простором уза школу, колико је школа са добром а колико са рђавом промајом, колико је добро а колико рђаво намештених, колико је снабдевено са добрим а колико са рђавим справама, колико је пак без потребних справа ; колико су пута прегледачи обишли школе и колико је било страних посетилаца преко године. — 2) Финансписка статистика: овде су потанко из-

ложени сви школски расходи и џрестављена је потпуна слика Финансиског стања. 3) Напредак, који су школе учиниле у сравнењу са прошлим годинама. 4) Предлог законодавној власти о најбољом распореду новаца школског Фонда. 5) Како ђаци посећавају школу; предлог мера односно немарљивих родитеља у том погледу. 6) О школским књигама и помоћним срествима; при чему се предлажу методи за предавање појединих предмета. 7) Како да се добију образовани предавачи. 5) Како да се уреде школе за децу сиромашних родитеља. 9) Школска хигијена. 10) О техничком и занаџиском образовању. 11) О дечијим вртовима. 12) О педагошкој изложби у Филаделфији. 13) Предлози. Свака од ових тачака преставља читаву расправу, врло добро израђену. После тих чланака долазе статистичке таблицео школи у сваком графству засебно; у Калифорнији има 58 графства и у сваком од њих показано је: а) број мушке деце 6) број девојчица в) њихов укупан број г) број деце од 5—17 година.; д) број деце способне за школу по боји коже: беле, црне и индиске; ђ) како су та деца посећавала школу т.ј. непрекидно или су прекидала; е) колико је учило у приватним школама; %ж) колико Није никако учило; 8) број китајске деце; и) колико је од њих посећавало школу; ј) број глуво-неме деце; к) број слепе деце, л) колико је од којих родитеља по боји коже, љ) број деце по месту рођења (домородци или странци); м) број мушке деце у школи, н) број женске деце у школи; њ) број деце у 1], 9 и З-ћем разреду основне школе (са,

6 ступања); о) колико је деце обојег »