Učitelj

вања, попуњена, читањем извештаја зђаке по Зопађу суперинтендента.

Сав намештај школски може се поделити на четири дела: 1) столови и седишта за ђаке, 1) учитељева катедра, 8) табла и4) остали предмети. Каквоћа и величина тих предмета стоји, као и школске зграде, до стања становника. У школама, које су смештене у избе од брвана илиу „локхаузе“, налазе се само дугачке клупе за ђаке и сто за учитеља ; ти су предмети грубе израде. У шумовитим пределима први насељеници немају ни времена ни срестава да мисле ма о чему углађеном, да се брину о педагошким и хигијенстим захтевима. Они и сами живе у таквим „локхаузима“ па чак и у земуницама и врло су радосни ако им се икако укаже могућност да почну образовати своју децу. Књиге им тамо шаљу књижари из великих средишта ; то су, обично, старе и употребљаване књиге разних писаца, разних издања — буквари, читанке, рачунице, историје итд. Ако има у њима цртежа, слике, карата за објашнење, то је добро дошло : ако пак нема, учитељи се помању како знвју. Добра је странатих ствари, што су јефтине, јер рабат за такве ствари долази до "и, па и до "И А сиромашним становницима главноје — јеФтиноћа. У таквим школама нема више никаквих помоћних срестава; обично сам учитаљ спрема што може.

У сеоским општинама, које су изашле из првобитног грубог стања нужде и беде, по себи се разуме, намештај школске собе обраћа на себе пажњу више или мање озбиљну. Местни ботгаташи чине пожртвовања, и становници набављају школски намештај из већих

3 _

места. Притом школски стараоци користе се упутствима еупреинтендената, просвете и лица педагошког надзора. Наравно, варошке и богатије сеоске школе, којима је могуће да набаве потребне ствари, намештене ст у опште боље но просте сеоске школе. Али нема једнолике системе у томе погледу. У једној вароши ви видите намештене врло лепо у свему. Ту је ствар обичне економије ; чекају док ствар рђава или штетна у педагошком погледу постане неупотребљива, па је замене новом, бољом стварју. И овде је оно опште правило, да су средњи, ваши и проФесионални заводи у опште намештени добро и укусно, а основне школе намештене су често рђаво, кадшто прилично, а кад што и лепо.

Подагошки погледи америчких педагога на намештај школских соба у ствари су исти као и погледи европеких педагога. Америчка индустрија дала је гомилу лепих образаца у свима деловима намештаја школских завода. Огромне радионице и заводи за грађење тих предмета налази се на многим местима у здруженим државама и у втању да по сразмерно јефтиној цени изврше наруџбине сваке врсте, ма оне стале и милионе. Благодарећи томе, леп, солидан, згодан, гвоздено — дрвен школски намештај појефтињава сваке године усљед многобројних наруџбина, брво се распростире по свима школама савеза, и истискује мало по мало стари намештај, који се склања у сиромашније школе, да се временом и ту замени са бољим.

Притом треба забележити као карактерну црту американске нндустрије, што су господари завода за грађење школ-