Učitelj, 10. 02. 1884., str. 15

68

Ситнице.

Одеска земаљска управа решила, је, да се свака народна школа снабде библиотеком

за ученике, по чему је намерна држати се.

при избору књига упутства, које је барон Корф у часопису Народнаја школа лао. Корф је у том чланку препоручио 82 књиге, које су све (осим 17) одобрене од стране школског одбора министарства народне просвете. Учитељке у Русији. О стању народних учитељака руских пише Орловски вјестник овако:

Управо рећи, шта је учитељка 2 њен положај у друштву налик је на зеца, кога можеш ловити, кад, где и како ти је воља. Оне имају толико старешина, колико и мужик (руски сељак), и већина тих старешина, тражи свако поштовање. Посао учитељкама огроман је — ми ту већину мислимо; то су мученице, па и да и немају посла с децом, коју уче и љубе, то би им се труд само могао сравнити са робијашким послом. дамислите је себи од 9 сати пре до 5 сата, после подне у школи, у којој често има по стотину деце: са сваким ваља да говори, свако да научи, а овамо у тој школи или је зима, или запара, или пири испод патоса, а где не пири, тамо је ваздух тако покварен, да се једва дише. Пошто у тој школи проведу на дан по 6 часова, оне још раде приватне послове : једна сече дрва и вуче дрва и воду за школу, друге дају лекције деци својих добротвора, старешина, или

им раде други какав посао и услуге, како | која може, и за то добивају нешто више пажње и мало бољи комад хлеба. А које не могу да добију приватна занимања, но — оне о ручку једу кисели купус, буђаву сланину, тврду и крпаву, као сукно робијашке хаљине, а после свега овога живота, и јела остаје ресултат: кронички ревмативам, неспавање, главобоља, кронички катар и сви други сапутници нужде и спротиње, ил же њест числа. Колико сету иште љубави к ближњему, вере у корист свога труда, самопожртвовања, да би се прошао мучни пут учитељкиц, а при крају какве изгдеде имају у будућности» шта очекује ове руске весталке, које у народу пале свештени огањ знања 2 Ево шта их очекује: пролазе године — пролази и младост, снага, малакше, клоне енергија, ослаби вера у корист свога труда, и онда, у награду на дугу службу друштву, оптерећење разнога рода болестима, кроничним или наглим ове учитељке, као оно исцеђени лимун, бацају на улицу без крова и пристаништа; велимо „бацају“ их, као болне, старе, дакле неспособне, а „на улицу“ за то што ни једна, међу њима не може од своје худе плате што уштедлта. Такав живот, таква служба друштву не може се пожедити. Тако не треба експлоатисати труд човека, — горе него и последњега роба. Или треба дати такву плату, да могу учитељке склонити белу пару за црни дан, или се мора удесити пензија за све, који служе земству.

понеке ти

Читавсонима.

А

Као што смо већ у прошлом броју јавили, обуставили смо овај четврти број свима старим претплатницима, који нам до сада претилату не послаше. Ко хоће да држи лист нека се пожури са претилатом.

Уредништво.