Učitelj

П

истине нашем напред истакнутом питању, можемо сад извести овај резултат: учитељ је само дотле способан да буди и изазива пажњу са својом наставом , докле год не престане бити пажљив према самом себи и своме раду; т.ј. докле се год сам непрестано буде трудио над својим сопственим образовањем и развићем. И сваки онај, који држи за понижење да се спрема за свако предавање, и иде у школу а није одредио ни садржину задаће, ни прикупио доказе и наводе за ту задаћу неће принети користи и не сме претендовати на икакву пажњу код својих ђака у ономе, чему и сам никакве пажње не поклања и нема, Строга тачност у раду помаже учитељу да у свом послу избегне многе погрешке, у које лако пада, ако најпре не одреди цељ задатка, и не испита пут којим ће то постићи; јер често учитељ у свом говору оде у страну, и блуди дуго, да и заборави на излаз и повратак, и тако се сасвим одмакне од предмета и изгуби у посве ништавим неким тумачењима, што не би било да је вешто састављен програм, при коме се не би никад главно

из вида губило, те би настава хармонички целини здања, а не би се блудило по преградама. А то безцелно блуђење по странпутицама бива или из незнања, или из лењости. Паралелизми аналогије, као упоређујуће тачке много су корисне за добру наставу; али се само њима служити умерено; јер ко не пази на меру, тај лако пређе у дидактичну недотупавност, на коју се опет нижу друге махне, које су једна с другом у тесној вези. Докле год учитељ најпре код куће, у разговору сам са собом не претресе задатак, он ће увек при његовом излагању у школи отићи у страну, често ће натрапати на таке ствари, које ће га довести у двоумицу, па ће онда неистинито и нетачно импровизирати наставу. Док се сам себи не нацрта маршруту. и не обазре се на све стране и добро не разгледа пут, долазиће често провалијама, па не спазив за време на њима моста, у свом очајању | прескакаће преко њих, па се лако може осакатити и изгубити своју наставничку част и достојанство.

(СВРШИЋЕ СЕ).

оне он Оби ТУМАЧЕЊЕ

(интерпретација)

ПРИЛОЗИ ДА СЕ ОСНУЈЕ ФИЛОЛОШКА МЕТОДОЛОГИЈА И ГИМНАЗПСКА ПЕДАГОГИКА

од

професора |ТАЈНТАЛА.

(СВРШЕТАК).

8. Граматичко се тумачење допуњује стварним ; али му је потребна и даља

допуна. Оно тумачи реч и њен синтактички положај по заједничкој језиковној свести једпога народа, па тражи