Učitelj
812
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД.
Поуке о васпитавању деце у родитељекој кући, за обрагованије српске матере и за употребу у вилим девојачким и учитељским школама, написао Др. Војислав Бакић, професор. Ово је дело наградила „Српска Матица“ из накладе Ј.и 1. Остојића. Цена је 50 нов. -— 1 дин и 20 пара. Сомбор. Наклада Миливоја Каракашевића. 1880. Стр. 1—187.
(НАСТАВАК).
„Треба дете (од шесте године па даље) упућивати, да омање просторе саставља у један већи простор, да их тако прелази и разгледа, и да већи простор мери свагда мањим добро познатим простором“. Ово ће мајке сигурно разумети и употребити добро! .. . „Зими, кад дете мање хода изван куће, може му се дати нацрт дотичнога места с околином (ако може бити верна слика или фотографија, то је још боље)“. Ово ће опет деца разумети и употребити добро! Ми бисмо заиста волели да видимо коју мајку, или и самога писца, да ово учини, те да посматрамо и дете и њих у овом тренутку. Али при свем том мајкама од срца светујемо да не чине то, докле год дете не буде способно да само ствара на артији оне предмете, које је у природи видело и нацрте од места, које је оно већ познало. А ако буду послушале писца, оне нек знају да ће и себи и деци својој нанети велике тешкоће, и да ће тиме убијати дух у своје деце, ин слабити вољу им за посматрањем и истинским развићем. Ко оће најбоље да види шта и како писац тражи од мајака и деце, он нека прочита само страну 72, где писац говори „О познавању природних појава.“ Ко је иоле имао посла с децом, те зна шта је дете, он ће се просто чудити кад нађе тамо „појаве светлости, звука , топлоте; покретање или таласање ; сагоревање ; нао-
чаре, доглед; дужину, висину по јачину тонова“, итд. И то све: детету се (у шестој години) може лако показати“! .. . Исто им тако „није тешко дати представу и о ваздушастим (гасовитим) телима“!.... „Није тешко показати деци и главну 0собину магнета“ .... „То важи и за показивање сличнога својства елљектричниг тела“ .... „И на послетку, може им се показати, како се прави сапун, како се пече ракија, како се добија (|) пиво и вино, сирће, шећер и т. д.“ Мајке наравно и саме све ово знају, јер се код нас по свима школама, и мушким, учи Тељнологија, и све ће ово деца разумети врло лако! . . .
У „познавање облика и мера“ писац је умешао и познавање правца: доле, горе, десно, лево, и ту ево шта вели: „Шта је натраг“, то може пре упознати (него напред) ; јер кад дете пође без дозвољења. (!) у другу коју собу, у ходник, или у кујну, у авлију нли у башту, на сокак или у туђу кућу, (има ли још гдег реф.) — мати му повикне: „натраг! .... па ако то буде још за казну, те због тога и плаче, ово још боље запамти, шта зрачи реч: „натраг.“ Овде је заиста писац казао мајкама и како ће нешто да постигву!...
Познавање бројева је прилично изведено, али и то нагиње по мало на дресуру. Писац вели мајкама да пређу бројеве само до 6, (ваљда за то што и деца до. школе имају 6 година, па на сваку годину по један), и то сасвим по оној „методи“ по којој се у основној школи ти бројеви предају. Овде имамо две замерке: прво, што се дух дечији ограничава само на ове мале количине ; друго, што, у најбољем случају, по пишчевом начину, мора бити мало дресуре. Дух дечији у овоме добу треба да, се игра и с већим количинама, а дресуре не сме бити нимало. Да се игра, велимо, јер он још не може и не мора улазити у суштине њине и чинити све рачунске и логичне одношаје међ њима. За све ово