Učitelj
468
најлакше, а теже партије избегавали, | имало их је и таких, који су више пу- | "та споредно — мање важно претпостављали главном, негде хотимично, а негде и из незнања. Па и за ревизоре био је рђав стари програм, јер нису знали шта ће код сваког учитеља тражити; а ни учитељи нису знали, шта ће који ревизор тражити, јер су знали да сви ревизори немају подједнаке назоре о уређењу осн. шк,., и о раду у основној школи.
Нов наставни програм отресао је се те мане, па је узео своју праву врлину, те је с тим задовољио тај, много пута исказивани, умесни захтев учитеља. Опширније о програму каза ћу моје мишљење после, а сад да кажем за
Наставни план. Код њега сам приметио да су већим бројем часова оптерећени учитељи са више раз., него са једним или два раз.; а то је учињено сигурно због тога, што они имају да пређу више материјала са више рав., нето један учитељ с једним раз.; и отуда је ваљда потекло и оно цепање часова на половине. Да видимо да д ће се овај поступак моћи оправдати. Учитељ са сва 4 рав. има н. пр. у [. рав. свега 22 часа, као годи онај, који ради само с 1. разредом. Учитељ, у оном првом случају, ради дневно с [Г раз. само 1 сат, а учитељ у овом другом случају ради 4 сата; или, кад се то узме у већој размери значи: што учитељ са 4 раз. уради с КЕ рављ ва Е-пан, то исто учитељ само с 1. раз. има да уради за 4 дана. И опет, и од једног и од другог тражи се у свему подједнак успех по садржини и количини — квалитету и квантитету.
Држим да треба тражити од њега визе и по садржини и по количина. кад има више времена на расположењу. Или, да би се они мало више оптеретили, а учитељима са + и 8 раз. олакшало, — мислим да им треба дати по 2 раз. па ма и с много ђака, те би се отуд добавило по више учитељсвих снага, да одлакну оним што се боре с 4 раз Ја мислим, да је баш подпуно оправданије дати учитељима у 2 раз. по 80 ђака, (а, не по 1 раз. и у њему по 90 —40 ђака), него учитељима у селима у 4 раз. по 50—60 ђака, и тек онда могло би се тражити од свију подједнако.
Ја знам да су чланови просветног савета, при решавању о тој ствари мислили овако: што више материјала за предавање, то више и часова — времена. Јест, али мали је круг времена (6 часова) па не може у њему да се изведе та сразмерност између једног и четири раз. односно времена и материјала; не може се за # раз. дати времена више онолико пута, колико је и материјал већи од 1 раз., докле не би учитељи са 4 раз. радили од изласка до заласка сунчева; не помаже ту цепање часова на половине. Овако натезање не значи ништа! Учитељима са 4 раз. никако се не може друкче помоћи, докле се не изоставе са свим (или бар скрате) из програма ствари мање важности, докле не нарасту учитељске снаге.
Наставни програми. 1. Наука аришћанска. У Т. раз. држим да не треба помињати Цвети, као народну славу, јер историјски значај тога дана, не могу деца да појме, а није ни ну-