Učitelj

108

— А кога да тужиш»

— Отац код Јанча — тако рече, јер не зна добро српски

— Ја га запитам: „Кога да тужи његов отац Је ли мене 2“

— Мене — одговара он.

Ја га запитам влашки, кога ће да тужи и он влашки одговори:

— Тебе што ме не пустиш кући.

— Ако, Давиде, ако. Нека иде нек ме тужи; ја се не бојим Јанче. (Тај је био глав. кмет у селу),

Из овога се види, да Петар ипак смишља начине да извади своје дете из школе, па је нашао за најзгодније да ме плаши са кнезом (тако се овамо зове председ. општине). Његово дете истина има Флеку на оку, али за то није ћораво; оно бар види на оно друго, И кад би га отац побуђивао да иде с вољом у школу, оно би било добар ђак. Овако му он једнако говори да ће да га извади из школе те му тиме улива наду на слободан живот код куће, без стеге школске, те ђак у тој нади неће да учи, неће да пази, па неће никад ни знати. Да зна отац да се у својој нади вара, детету не битако што говорио и оно би прионуло за свој посао као и друга деца Овако отац даје примера детету, лаже да ће га извадити, дете живи у нади, угле-

Да се на оца и кад се види крај, дете остане и ћораво и мутаво и :сакато.

Намислим да опробам ђака, да ли занста не види на десно око. Ја му затворим по подне (када се не сећа да лажом избегне школу) лево око, ца га запитам узев плавез у руку:

— Шта је ово Давидер Ако даћу ти гар

— То је плавез.

— Какав је (кум је)р

— Рошу (црвен)

Држим му око затворено и извадим артпцу из џепа.

— Шта је ово Давиде%

— Арћија,

— Каква јер

— Бела.

Уверим се да је његов отац научио да лаже, да не види и да не може да пази па тако да примора одбор, да се достави надлежноме и моли за отпуст. Одбор је то и учинио.

погодиш

Напомена. Ово је један пример између млогих, који се дешавају. Но свакако то треба узети на ум и свуда где год оће ма, ко да продре лажом треба. сузбити. Нарочито су лаже штетне за младу децу, кад оне додазе од стране родитеља. Она (лаж) се тако усели у децу, да су после сва одвикивања слаба да је искорене. Зрели људи, нарочито необразовани, мисле, да за њихово дете није ништа, ако код учитеља, склањајући себе или своје родитеље, слаже Али ако је код њих ништа, код нас мора бити свалата. Ми као наставници и васпитачи, морамо свагда пред · децом истину говорити и истину захтевати. И онда ћемо учинити да се судовима мање досађујеи хартија (ради облигација) мање троши; учинићемо да се млога зла отклоне.

(НАСТАВИЋЕ СЕ)

ПРАКТИЧНА ПРЕДАВАЊА.

4 БУКВА.

1. Име. Показати део буковог дрвета и питати за име. (Разуме се да има места, у којима буква не расте и деца неће погодити име дрвета. У том случају наставник каже).

|

2. Величина. МИ буква је големо дрво. Може бити високо као и раст а таква, је и дебљина. Разуме се да буква мора уступити прво место у величини и дебљини расту, који је надмаша.

8. Делови. Буква, има ове главне делове: корен, стабло, мишће, цвет и плод.