Učitelj

298

| Ради ли наставник у школи где се месни говор разликује од правилног народног и књижевног језика. % Је ли у местима где више од половине деце не разуме српски говор поступљено у 1. разреду онако како је прописано наредбом од 20. Јула пр. год ШБр. 6191. (в. страну 4. „Наставних планова, програма и недељних распореда часова за нижу и виту основну школу“ )' — У осталом имаћете у виду и распис од 28. Септембра 1882. г. ПБр. 7454. који је издан с обзиром на месне прилике у источним крајевима Србије.

6. Да ли је наставник тачан и уредан у отправљању послова који спадају у администрацију школску, као: је ли

му дневник школски уредан и тачан,

т. ј. јесу ли чисто и разговетно (мастилом, а не шасаљком) исписани свеколики изостанци ђачки и јесу ли избележене тачно сваком ученику све оцене за сваки предмет, по распису

који о томе постоји итд. '

9

=

(сим ових, више мање редовних прилика, на које треба да обрати пажњу сваки надзорник у свакој школи и код сваког наставника, има сваке године и изузетних прилика, на које се ваља такође обзирати, јер исте, и ако не долазе често, него само на неким местима, такође имају знатна утицаја на оцену наставникову. Од ових изузетних прилика, овде ће се навести неколике:

|. Где наиђете на школу која, ма из каких узрока, није радила бар пуна три месеца, ту ћете свршити испит с ученицима, а оцену нећете никаку у

протовол стављати, него ћете је у извештају доставити, с обзиром на све прилике у којима се школа налазила. У уписном протоколу назначићете кад се рад у тој школи отпочео, је ли преко године превидан и зашто и колико је свега, трајао. Што се тиче ученика, ви ћете од њих превести у старије разреде све за које можете претпоставити да ће у старијем разреду, под руком вредна и савесна наставника, моћи надокнадити оно у чему су у млађем разреду, без своје кривице, заостали.

9. Оном наставнику који, услед премештаја из друге школе, није радио бар четири месеца у школи у којој се о испиту налази, оставља се на вољу да прими или ону оцену коју ћете ви дати у тој школи у којој је он за време испита или ону коју ће забелењити надзорник оне школе у којој је дуже од четири месеца радио. Изјаву своју о томе дужан је наставник дати одмах по свршеном испиту, пре него што се оцена забелењи, а у уписном протоколу ви ћете, на дотичном месту, назначити, је ли наставник оцену примио или није. У министарству ће се додније, по добивеним извештајима свију надзорннка, одлучити, хоће ли оцена остати томе наставнику или коме другом који је дуње радио, како се не би десило, да на једну исту оцену двојица право полажу.

8. Како су у току ове школске године многи учитељи били дуго употребљавани на рад у пописним комисијама, а у њиховим школама или разредима, радили други наставници, то ћете, при-_ ликом давања оцене, у оваким случајима, узети на ум све што би имало повољна или неповољна утицаја на