Učitelj

коментара , пошто се он у истоме много које чега дотакао, што се учитеља и учитељске школе тиче. С тога и хоћу, да проговорим неколико речи о овоме. Ограничићу се само на она места у којима се г. Вуловић учитеља, п учитељске школе дотакао.

Говорећи о месту у коме треба учитељску школу подигнути г. Вуловић вели: „да овакве школе треба чини ми се тражити нарочита места и — без велике невоље -— не подизати иу по престоници.“ Ја не знам какви су разлози у овоме г. Вуловића руководили. Али држим, да су са свим погрешни. Ученици увек ће бити способнији и спремнији, кад су васпитавани и образовани у месту у коме има довољно срестава за то, као: библиотека, апарата за објашњавање природних појава и закона, и других спомоћних срестава при предавању дотичних предмета, интелигентног друштва и т. д. А свега је овога боље и више у престоницама и већим варошима, но обратно. Истина, има нечега, и што рђаво утиче на ученике по престоницама и већим варошима. Но то се губи према ономе првом,

Према свему горњем, као што рекох, не знам што ли би то г. Вуловић бирао нарочита места за учитељске школе, а престонице никако.

„Садашњем премаленом броју ученика у овој школи узрок је позната једна строга наредба о благодејању.“ У прво време, кад је се учитељима учитељске школе обећавало, да ће им се давати боља места, која класа више, и да ће се учитељско стање побољшати, јављало је се и више учевика у учитељску школу. Доцније, кад

28

је се престало о томе водити рачу-

на и ученика се све мање јављало.

Томе су и још неки узроци. Оне го-

дине кад је ступио у живот нов закон

о учитељским платама јавило се у

учитељску школу у Београду деведесет

ч три ученика, међу којима их је било

и из виших разреда гимназије. Те исте

године двадесет т четири ученика. пристали су да уче учитељску школу

о своме трошку. Оволики број ученика

није се јавио у учитељску школу због доброг благодејања, као што г. Вуловић мисли, јер и онда је било оне строге наредбе о Олагодејању, коју

г. Вуловић помиње. Већ је се толики број ученика јавио због тога: што су држали, да је новим законом осигурано

учитељско стање; што су мислили, да, ће се о учитељима водити већђега ра-

чуна са објективнијим погледима; што

ће учитељ после тога закона имати у

народу, % и код појединаца, онога

поштовања којега заслуњује и онолико

колико му припада; што ће учитељ

према свима тим материјалним и мо-

ралним односима, са јачом вољом и

што свесније пригрдити свој позив. Чим

се у то разуверило почео се јављати ма-

њи број ученика у учитељску школу.

Дакле, осигурајте учитељско стање;

наградите учитеље, како материјално тако и морално, поштујте га, као што

он вас поштује, па ћете видети Г.

Вуловићу, колики ће се број ученика

онда јављати у учитељску школу. Не

помаже ту благодејање ништа, јер нико

неће, ако не мора, да због благодејања

после кубури целог живота.

Поред узрова —- што ученици учитељске школе нису увећали своје знање донесено из гимназије сем из српског