Učitelj

нека наставници сами испишу горње одговоре садашњим нашим словима, па нека то даду деци да препишу. За тај посао ве треба више времена, него 1—2 часа. дар овим путем не би та цел била постигнута много лакше, и зар се не би добило врло много у времену 2 :).

8. Зарад верске заједнице међу народима словенским. православне вере, довољно је што се они служе једним истим језиком у цркви; па не треба ради те цељи словенским језиком оптерећавати чак основну школу, и тиме ометати напредак омладине у другим наукама, које су битна потреба за живот.

4. да неговање племенске заједнице код словена имамо ми много јачега средства него што је словенски језик, а то је историја. Место словенског читања, тога мутавог и више наивног средства за одржавање брацких одношаја међу Словенима, треба, не више него 2—8 часа, објаснити деци сродност словенских народа, испричати њихово умно и материјално стање и то упоредити са умном и матерајалном снагом других, напредних народа, па по том објаснити, у колико се за потребно нађе, како интереси словенских народа захтевају, да се они слажу, воле и потпомажу међу собом. 5) Ово је средство потпуно довољно, и сваки, који овим путем заволи Оловене, биће свестан те љубави.

( тога што би ми словенски језик изоставили, не би требало да се нађе увре-

41

ђен ни један наш сродник — ни Рус, ни Бугарин, већ би ваљало, у интересу лепшег напретка своје омладине, да и они учине то исто у својој школи.

Давле нема ниједног оправданог разлога за предавање овог предмета, у основној школ , и не само да не би било штете кад би се он изоставио, већ би то за школу био велики добитак, а нарочито у сеоским школама, где су спојени разреди; јер би онда и наставници и ђаци могли лакше да савладају материјал из осталих, нужних предмета, који се овако, и поред највеће воље и труда, ретко авааДЈт савесно и поштено.

Спојена школа од Џ, Пи [У. р. или од ШП. и ТУ. раз. била би у добитку од прилике са 36—40 часова годишње, кад би се ова измена учинила.

Од онога доба кад су „Часловац“ и „Псалтир» царовали у основној школи, учињен је до сад код нас знатан напредак у читавој настави; па је и ова погрешка учење словенског језика у основној школи — смањена у толико, што је по садањем програму смањен обим томе предмету и одређено да се предаје само у Ш. и ЈУ. раз. Али (опет то остаје погрешка, у наставном плану.

20. Марта 1886. год. В. Врбница.

к РСТА рожовић ;

учитељ.

Напомена. 20 Марта београдски учитељи држали су своје веће под председништвом г. референта

за основну наставу. Предмет решавања био је:

скраћивање наставног материјала у програму у интересу

васиштања. На том је већу решено са огромном већином да се словенски језик избаци из наставних предмета.

Разлози противу словенског језика били су готово исти ови, само је у овом чланку дато и више им јачих

разлога. Разлози пак за словенски језик били су скоро ови.

Из овога се види да се веће и писац потпуно

слажу и изгледа као даје од писца до већа била телефонска жица. Али ми потпуно верујемо, да ће се већина Ј ,

људи напреднијих начела сложити с нама противу словенског језика и онда ће се потпуно разумети да је и

писац био нашега мњења, па за то је случајно баш истога дана и писао кад смо ми и решавали.

Редакција.

2). И сами учитељи, који бране словенски језик, раде тако. Ур.

8). Словенски језик није ни до сада одржавао заједницу словен. народима. Ур.