Učitelj

дух у детету такође не постоји. Ја знам много учитеља који предају без књиге. Причао ми је Путниковић о једном учитељу који је предавао без књиге, но код њега, је нашао 80—40 писаних табака и то је све што је он причао. Дакле може сен тим путем убити дух детињи, као што се може и учебницима.

И трећи разлог да ће се учитељи разлењити такође не постоји. Ми идемо из једне крајности у другу. Ми смо имали старе учитеље који су се просто задовољавали са учебницима, а данас пак узимамо учитеље, који ће све и сва да буду. Ја мислим да треба. да буде нека средина: нека буде добар учитељ и добар учебник; јер колико је користан добар учитељ, толико је, може се рећи користан добар учебник. Читанка је врло добра, то сви причају; и још траже да та читанка буде све повија, и новија. Па шта имате у тој читанци 2 Све ово што се предаје из историје Срба, из И. ошште, познавање природе нит. Д. Сад рецимо један мој ђак има читанку од 50 таб. п једног дана тај мој ђак узме па исече и одвоји за себе, табаке из И. опште, и Срба и т. д. и свако за се повеже. А шта су ти поједини укоричени делови него добри учебнипи. Ја то не могу да забраним и да кажем да сада одвојени неваљају, када, су заједно добри били. Могу се красно употребити кад су учебници спо-, јени, а не могу кад су одвојени! и одвојени (Смеј). Дакле, питање је у опште како су учебници написани, н с тога сам ја за учебникв.

Никола Стојановић. Господо ! мислио сам да ће г. Коста одговорити на пребацивање г. Лазино, о томе како је потекло питање главног одбора о учебницима. Он то није учинио и за то ћу ја да учиним па ћу после прећи на остале ствари.

Држим да је свима члановима познато да је на П-тој учит. скупштини 1888 г. решавано о предлогу главнога одбора о учебницима основних школа. Из овога се види да ми имамо аманет кога је оставила друга свупшт. да се о њему репи. Да га збадимо значило би да нисмо водили ра--

Ба

чуна о стварима на другој скупштини и зато смо та понова истакли да се донесе коначва одлука. И према томе сав онај напад на главни одбор није оправдан ; јер тај предлог није ствар овог данашњег одбора, ово је предлог прошлог одбора. Што Лаза Обрадовић каже да је одбор хтео да парафразира, то није параФразирање већ изношење онога што је остало са друге учит. скупштине. Ми смо то учинили по дужности. Изнели смо предлог оних који су предлагали на прошлој скупштини; изнели смо разлоге чланова одбора који су били против и за, изнели смо разлоге који су пали на прошлој учит. скуп. да се ова учитељска скупштина не бави са истим питањем и да би се скратило време. Овај главни одбор не делећи овакво мишљење као што га је делила прошла скупштина, и као што га је делио главни одбор прошли пут изнео овај њихов предлог на решавање. Има ли чланова који су противни учебницима, ја не знам, а мислим, да је већина за учебнике. Мислим да сам објаснио оно пребацивање и ону нејасност која, је владала међу млогим члановима.

Овде се почело говорити о начину писања књига. Томе није место овде. Тако на пр. г. Мијаило Стефановић је много и много говорио како треба да се пишу учебници, а у ствари да ли су нужни учебници то је врло мало говорио. Ја би молио скупштину да се не упушта у то питање, но да се ограничи на то оћемо ли држали учебнике у школи или не. ј

Г. Мијајло Протић довољно је казао разлоге за учебнике. Учебници су мртва ствар, они су у неку руку играчка, и како их ми употребимо такве ће нам и користи до нети, дакле ствар зависи од учитеља.

По тачци 6 види се као да се траже нарочити учебници за јужне, а нарочити за, источне крајеве Србије. Ми имамо један једини српски језик. У Србији има придично крајева где се говори сасвим друтим језиком. Ми се можемо помоћи учебницима и ми треба да урадимо да нема те неправилности у говору. То се не може постићи лако, говором узитеља и учебни-

две ен аиа а