Učitelj
368
сталне врлине. Да ли и овоме задатку 04говара садања организација осн. школа 2 Да ли нам тако организована школа лиоерује таке грађане, који ће своје личне интересе довести у сагласност са друштвеним интересимар Одговор би био на то да добијамо врло мали број таквих. И ту треба тражити и изнаћи узроке. И овде неки говоре да су најважнији узроци четвороразредне школе и околина. Но поред и тих узрока ја бих рекао, да је најважнији узрок економно стање наших учелика. И томе би се узроку нашло лека, а то је: да држава уреди школе тако, како би се она старала непосредно о рани и потребама, ученика. Још би се могло много узрока навести, који сметају те се овај задатак основне школе с врло малим успехом постиже. Да напоменем само ово како штетно утиче ња морално васпитање ученика и понтрола постављена над самим учитељима. Нпр.: датај је власт одбору да казни учитеља. Како ће ово утицати на околину" Дакле, докле год и за ово учитељи не буду стајали непосредно одговорни г. Министру просвете и савету, дотле ће и таки примери врло хрђаво утицати на морално васпитавање ученика.
Кад се све то свестрано претресе, изнађу узроци, онда тек треба приступити резолуцији о реорганизацији основ. школа.
Господо, држим да је довољно доказано,
да је то тешко питање и да би га требало
са свим одложити и од начелне дебате, а | да се то у току године путем штампе рас- | правља. Тиме не само што би се ими само упознали са тим питањем, већ би чули и разлоге наших педагога. А сад би могли корисвије употребити ово златно време за претресање појединих школских ствари.
Веља Павловић. Налазим да је потребна реоргавизација основних школа, с тога ћу у начелу о томе и говорити, а о појединостима да се остави за идућу скупштину.
Из искуства сам се уверио да је злање, које ђак изнесе из основне школе, врло мало и да се врло лако заборави.
У ствари ђак научи за врло кратко време врло много, али баш за то, што је много
научио за кратко време, није се могло то знање задржати стално у његовом духу и он од тога тренутно добивеног знања доцније нема никакве користи.
Посматрајмо у нашој околини оне који су свршили осн. школу, па ћемо видети ла ће пре ипривидније израдити неки рачун онај што је учио. Видећете, да, и они, ноји су учили школу, плаћају да им се напише уговор, признаница, пизмо итд.
Господо, имајте у виду да ја овде говорим само о нижој основној школи, јер у вишој нисам никако ни радио, с тога и не знам какве резултате она даје.
Приметио сам и то, да ђаци кад не иду у школу само 2—8 месеца, побораве- много од оног што су знади, те учитељ мора да се врати натраг да доведе у склад њихово старо звање како би имао у будуће при предавању мање тешкоћа. Ето, и на овако што мора учитељ да троши много времена. Па место да иде у напред он се враћа натраг.
Сад да кажемо у чему лежи узрок, те нам основна школа не даје повољне ревудтате. По мом мишљењу узрок је прво у томе, што један наставник мора да ради у 8 или 4 разреда, па нема времена да у сваком разр. својим живим говором усади у њихов дух правилне мисли. Но тек је почео са једним разредом, одмах после 10 минута мора тај разред да остави и да предузме други, и тек је почео да говори ЏП-тим, мора п њега после 10 минута да остави и да пређе на Ш-ћи. Проговорио је и овде неколико реченица и сад одмах мора да пређе на ТУ раз. И овде проговори неколико реченица. Па се у томи час свршио. Сад расудите је ли се шта урадило.
У оваким школама нема кад учитељ да поправи ђака, нити има кад да се враћа на оно што је један ђак иди павњу на васпитну страну половина заборавила.
Дакле прави узрок што наша основна школа не даје повољне резултате јесте у томе, што један учитељ мора да ради у више разреда. С тога сам зато, да учит.