Učitelj
нам подмећу да смо нехришћани, да нисмо побожни. Ја мислим да учитељу, пошто се искључиво спрема, за учитељски посао не треба да се намеће и овај други посао. А да би се попунила ова празнина, нека по варошима певају попови, а по селима нека цреве плате певаче из своје касе. Ја бих пристао да плаћам певача, којиће за мене певати. Ја једва чекам седми дан да се одморим и да припремим материјал за сутрашњи рад, а кад дође недеља, ја морам да идем у цркву да певам и ако ми се не пева. Ја сам мишљења, да се г. министар просвете умоли, да ослободи учитеље од певања нарочито по варошима, к да учитељ иде у цркву само онда, кад је потребно да се деца воде у цркву. Просто, учитељ) је наметнута једна туђа дужност, јер једини он од сталежа у служби пева у цркви. Ако бисмо хтели равноправност, онда би се могло казати, да и предавачи и други чиновници тај посао врше. Кад овај посао није наметнут ни другима, који су боље награђени, онда за што то наметати учитељима. И у интересу напретка и наставе учитељи не треба да врше тај посао.
Чабрић. Да није у одбору одвојио мњење Ј. Јовавовић, извесно би мој и мојих другова предлог пропао. И ја имам још ово да додам у прилог говору Јовановића:
Замислите зими кад ја тек што сам почео да радим, ето клисара и каже, хајде учо на вечерње. Одем тамо и ко ће да буде, само ја и поп, А у пролеће, тек што сам свршио први час, ето клисара и каже, хајде учо, спреми апостол, (смеј). И ја сам мишљења да се ослободе учитељи од певања, а тоје питање потекло још од онда, кад је још папа Гргур ХШ рекао: „незнање је моћ побожности,“ Мени је чудно како је одбор могао изнети тако назадно мишљење. Као да у одбору седе све сами старци. Треба да знате, да је у цркви певао учитељ онда, када је учио децу часловцу. Веди се да неће попови да врше. Учитељи не морају, и онда црква нек тражи ко ће да јој пева. Она има доста новаца, а нити има ћери да удаје ни синове да жени, па нека плаћа.
42
9
Председник. Да ставим на гласање одвојепо мњење. Ко је за одвојено мњење нека седи, а ко је против чека устане. (Већина седи). Молим вас, сад још имамо да саслушамо извештај одбора о предлозима. Игвестилац Ј. овановић чита: (види прилог под 11).
Председник, Прима ли скупштина мњење одборско 2 (Прима).
Известилац Ј. Јовановић чита: (види прилог под 12). |
Џредседник, Прима ли скупштина одборско мњење. (Прима).
Известилац •. Јовановић чита: (види прилог под 18).
Председник. Прима ли скупштина извештај одборски » (Прима). -
Известилац <. Јовановић чита: (види прилог под 14).
Председник. Прима ли скупштина одборско мишљење 2 (Прима).
Молим вас, господо, има неколико предлога, који нису прочитани, а предлози знате да се прво читају, да се упућују у одбор, а ми немамо времена за сад, јер вечерас се закључује рад скупштински, и с тога предлажем да се ти предлози предаду редакцији „Учитеља“, па нека их она штампа. (Чује се: нека се прочитају сад).
Секретар Вучовић чита предлог Никодија Стевановића: (види прилог).
Председник. Пристаје ли скупштина, да сајузимо овај предлог Никодијин са превашњим предлогом Пантиним Р (Пристаје).
Секр. Ј. Јовановић чита предлог Панте Манојловића : (види прилог).
Председник. Шрима ли скупштина овај предлог 2 (Усваја).
Секретар Вучовић чита предлог Никодија Стевановића о премештају учитеља: (види прилог).
Председник. Прима ли скупштина, овај предлог > (Прима).
Секретар Вучовић чита предлог Никодија Стевановића о чл. 22 закона о осн. школама (види прилог).