Učitelj

и поверљиво, да разговара са учитељем. Међу тим Мирко се од сваког покрета тргне и плаши се. — Жика је већ сишао с клупе и налази се испод ње; он мисли да се може иу школи слободно тумарати и окретати као и у његовој соби код куће. — Војин се већ осврће и гледа, да му од некуда не пруже свирчицу од шећера, а Душан загледа у свако ћоше да не би негде спазио прут о коме је он много код своје куће слушао.

Тако је код свакога детета нешто друго и особито сакривено. Погледај свако дете у лице, па ћеш одмах приметити друкчији израз; приметићеш какав је утисак учинила школа на које дете. О, чудна ли је то слика !

— А каква ли су осећања и мисли у овом тренутку, код учитеља ' !

— И његове су мисли и осећања, наравно, измешане: веселе су, озбиљне ч страшне.

Кад се погледа на оваку једну четицу новајлија и малишана, која је скоро од материна срца одвојена, опазиће се одмах, да су све то невиности, а међу њима има и таквих, код којих су се већ и зле мисли увукле ! — Погледај на одело, па ћеш видети како је мајка своје чедо накинђурила; како га лепо очистила и ново одело обукла. Шта неће мајка употребити, само да јој дете овога првог дана буде уређено. — Поглед ових стотина бистрих ватрених очију дају чудноват и пријатељски, готово дирљив утисак. Срце се загреје неком милином; чисто подиђу мрави уз човека !

Но одмах за овом милином, пробије кроз дуту учитељеву прво овака мисао: „каква су неизбројена ч неоце-

14

њена блага, са овим малишанима, поверена учитељу! Колики и какав огроман посао он сада, у овом часу, предузима пред Богом и људима!!! — Свако од ове деце јесте необрађена њива, коју има учитељ да обделава, да засађује мале биљчице, — да их оплоди човечијом душом; њива, којој он мора сада правац дати за цео њен живот ! У души свакога детета. уливено је очино и мајчино срце. Колико вере, љубави ш савести траже ови мали од тебе, учитељу! Они потпуно имају и право у овоме“ !

Даље долазе и оваке мисли код учитеља: „Колико ће ови малишани учитељу рад загорчати, отежавати, огадити и омравити !!! Кад помисли колики огроман посао има да сврши код ових недозрелих и слабих новајлија, све му се вожа јежи. — Колико милијуна-милијуна речи мора да изговори и по неколико пута исте да понавља за врсме школског рада“ !!")

Ако се посматрају деца сада психолошки, па се оцењује њихова способност, не би се смео унапред изрећи суд о овоме или ономе детету: биће тако и тако, јер би се доцније увидело да није баш онако, како се мислило први пут.

Већ се приближило време, да се рад отпочне и прва реч да се деци проговори, — а у овоме некако нехотично пробије

') Видеман је израчунао колико учитељ изго-

вори речи за време школског рада. Он вели: «изговорп се обично дневно за време школског предавања 11.200 речи. У недељи дана нека

буде 20 часова, то износи 221.000 речи. Го-

дишње за 46 недеља, 990 часова изнеће

10,304.000 речи» !!

или