Učitelj

је наше гледиште на задатак основне наставе у свему једнако са оним, које је заступљено у закону и разгледаћемо само то, у чему би требало учинити измене и допуне у њему.

1. РАДАТАК И САСТАВ овн,. ШКОЛА,

Ово је први одељак закона о основ. школама. До трећег члана немамо ништа да приметимо. О трећем пак члану имали бисмо више да говоримо, јер се с његовом одредбом начелно не слажемо. Али ми ћемо овоме члану, као што смо већ поменули, посветети на рочити чланак, у коме ћемо ошпирно изнети своје назоре о задатку више основне наставе према потреби народног подмлатка.

Члан четврти треба са свим укинути,

Ево одмах да кажемо за што.

Са изузетком вароши, варошица и неколико села, која би се дала, што оно реч, на прсте избројати, све остале школе састоје се из четири разреда, а у сва четири разреда ради један наставник. Ко год зна какви су и колики су садашњи програми појединих предмета у основној школи; ко год зна какав је наставни план за основну четвороразредну школу; и на послетку ко зна, са колико је тешкоћа у ошште скопчан рад у школи са четири разреда, тај мора признати, да је наставник у таквој школи преоптерећен послом. Сад таквоме једном наставнику даје се још Продувна школа! И каква Продужна школа % Са врдо опширним програмом из шест важних и тешких предмета.

Нема ни говора о томе, да учитељ треба да дође у школу спреман из свега онога, штоће деци у школи говорити. У четвороразредној школи треба му да се дневно спреми најмање из десет лекчија. Сад још дођу му и предмети из Продужне школе. Који су то предмети ' Физика , Хемија, Општа историја итд. Има ли учитељ каквих методских израђених упутстава, или бар каквих удесних ењига за ове предмете # Ни једно, ни друго нема. А кад ово нема, онда, он мора за своја предавања пабирчити потребну грађу из разних дела, која су написана са свим за другу употребу, а не за Продужну школу. Да ди ће учитељ погодити, да подеси своја предавања, што се тиче грађе и њеног распореда, како треба, то је врло важно питање '

Но ми ћемо ово да оставимо на страну. Главно је питање: може ли учитељ радити е успехом у четири разреда основне шкодве и у Продужној школи % Само човек, коме нису познате тегобе, са којима има да се бори учитељ у четвороразредној школи, може тврдити да може имати истинског успеха.

Но осем овога да видимо, која деца иду у Продужну школу“ Као што у 4-том члану закона стоји, у Продужну школу иду они ученици, који сврше нижу оси. школу, а учење не продуже у којој вишој школи. И кад та деца долазе у школу: Само један дану недељи! А шта раде у остале дане ' Варошка деца. која су у једно и шегрти и ђаци, раде све познате шегртске послове, а сеоска деца чувају стоку, иду из плуг, окопавају кукуруз ит.д. Сад нека сваки непристрасно и ладно