Učitelj

307

ваља да буде и један одељак за главније пољске усеве, ливадске и лековите биљке, а и за неколико врста врба за, плетење. На згодним местима у башти ваља поређати гомиле разног камења из околине у виду брдашца, и на овима и око ових посадити планинско биље, жбунове и шумско дрвеће. Најпосле, — ако простор допушта може бити и једно језерце с рибама, као и место за гимнастику и играње, које ваљл такође засадити групама различног шумског дрвећа.

Унутрашњи распоред школске баште био би овакав: Земљиште за баштованство ваља поделити на 2 или 8 одељка (поља), од којих сваке године ће се по један ђубрити. Земљиште за воћарство ваља поделити на 6 одељака; из сваког ће се пете године вадити воћне расаднице за пресађивање, шесте године ће се ђубрити и зесејавати 6баштенским усевима, па опст употребљавати за воћарство. Леје расаднице, воћно семениште и лозно растило може бити једно до друго; а за топле (стаклене) леје ваља изабрати место, нагнуто јужној страни и близу зида. Покрај путова, уз ограду и зидове треба подићи шпалире од лозе и воћака. Оде љак за пољске усеве, ливадске и лековите биљке може да буде до земљишта за баштованство. За пчеларство ваља начинити мали уљаник (кованлук), најмање за 10 кошница различнијег система, а понајваше ђерзонака. ' Око уљаника треба да има неколико главнијих биљака, на којима пчеле збирају храну.

Брдашца ваља да буду у крају (зачељу)

баште, а језерце где се укрштају главнији путови. Одаја за гајење свилених буба и кошара могу бити под једним

кровом, на једној страни баште; уз ове ваља да буде и једна шупа за справе и сушење плодова и вовошаршарник за пилеж. У близини ових може бити и трап за плодове. Пред кошаром треба да се начини ђубриште са осачаром, а до ових нужник како би се нечистоћа из овога изливала у осочару. У дворишту, или на подесном месту у башти, ваља начинити крмило за птице.

Даље погодбе за школску башту јесу: Да она буде уза саму школу, или бар што ближе школи. Да има довољно простора, како би се, ма и у мањем обиму, распоредило све што је напред изложено. Да није на удару хладним и јаким ветровима, па ни у загдуштини, или где се развија млога магла. Да је ограђена добрим палисадом или зидом; а од стране пута, где људи пролазе, може бити ограда нижа, да би мимопролазници могли посматрати башту. Да је близу воде, или да се на средокраћи у башти ископа бунар, озида и обезбеди од сваке опасности, и да се вода лако извлачи. Поред бунара треба да буду укопана бурад за воду. Ако је башта већа, онда треба на више места даље од бунара уБопати бурад, и да ову спроводити воду посредством земљаних чункова. Прво (дубоко) риљање, као и свако јесење риљање, ваља, вршити општинским надничарима (кулуком или мобом). Подељење, путови и облик леја треба да буде укусан, имајући увек на уму, да школска башта и тиме буде примамљива за ученике, а угледна кућевна башта за домаћине. Подела рада треба пи у школ. башти да буде главно правило, с тим, да се

20"