Učitelj
80
ЊЕ
Чим се дете роди, оно се излаже утицају спољног света ; родитељи га негују и чувају од штетних утицаја. Овде почиње први степен васпитања које је основ доцнијему у школи и друштву.
Код новорођенчета нема свести ни самосвести, душа. његова могла бисе упоредити са мрачним одајама у које почиње светлост тек да продире и озарује све више и више околину, износећи на видело богаство њиово; које ваља осветљавати, иначе оне остају како за унутрашњи тако и за спољни свет изгубљене, невиђене. Као износи– оце свести у оним данима и месецима пре би могли узети ниже центре централног нервног система, који као претходни приуготовљачи, помоћу својих периферчних "апарата, спремају земљиште у сивој кори великог мозга за. свест и самосвест. У овим данима свест је у психолошком значењу ове речи латента, трансформована, она се јавља, у свима равностручним механичким покретима — у виду спонтане активности нервног система. Сви ти многобројни покрети, као што су покрети руку, ногу, главе, очијуи разних мишића, све су то рефлеком ово спонтане енергије, коју особину могу да имају само органске супстанције (овде нерви).
Све ове разноврсне и многобројне покрете у детета, од којих се неки лако дају видети, неки пак тек с великом пажњом, а многе и многе са вероватношћу морамо. претпоставити и ако их не опажамо — могли бисмо упоредити са резервоаром каквим од покретања различних, измешаних и утрпаних без плана и користи. Укупна механична, снага ових покрета била би као мерило снаге нервног система — снаге будућег живота. Па као што песник бира слику по слику из неисцрпиве природе, те остварује своју идеју у лепо, тако је овде и васпитач позват да код детета из овог сплета механике и физике, видљиве и невидљиве, пробере и учврсти све радње ко-