Učitelj

96

Овако се морају одржавати ред и пажња, ако се то хоће ле– пим начином. Мора се признати, да ово постићи овим начином и није баш лак посао, али практиком се то тако извежба наставник, даму буде лакши. При том треба знати да се деца после извесног · времена оваког рада поправе, те је још лакши.

На први поглед изгледа као да је лакше и за наставнике и за ђаке одржати ред и пажњу само са: пет!! Мир децо!! и почаствовањем разним епштетима, али то није истина. Ко тако мисли, љуто се вара! Овим се истина може постићи мир, и само мир, и ништа више! А зар се само то тражи од наставе ПИ Кад се ред и пажња одржавају оним, а не овим начином, лакше је и за наставника и ђаке, јер их обоје стаје мање труда и једа ; не; постиже се само мир него и пажња, а кад има ње онда је ту и успех; код деце развија се мишљење бољом пажњом; деца су слободнија, ведрија, веседија и учтивија. С тога и не треба стварати ред и пажњу само заптоми строгошћу, него више разложним саветима и. овим начином који је овде изложен.

Да завршимо ово речима Фр. Дитеса: „Онде где учитељ не– престано мора да се лаћа, изванредних мера само да одржи општу пажњу, тамо су права срества за одржање дисциплине непозната, и такав учитељ ваља пре свега да самога себе испита и да почне поправку од самога себе.“

ф. 6. Којић,

учитељ.

реј