Učitelj
214
1). Механичко памћење, садржи се и репродуцира по чисто спољној вези, по законима истовремености и сљедовања представа, без икаквог унутрашњег склада. У колико се чешће. понављају представе једног реда, у толико чвршће остају. Тако се меморирају (уче на памет) речи каквог страног језика, буквар, коњјугације и стихови; тако мала деца меморирају неразумљиве изреке. Овај је начин најнепоузданији, јер кад се ред представе обрне, памћење нас издаје; ученик знан. пр. колико. је 1 Ж 2, али, не зна кодико је 5 Ж7. Оно је свакојако неопходно тамо, где речи или знаци нису ни у каквој вези или су у случајној вези н. пр. при учењу речи, имена и бројева.
9). Јудицијозно памћење одржава и репродуцира представе по сразмери њиховог сродства унутрашњим разумом. Оно изискује прдходно унутрашњу свезу предстева и моћ, да ђак ову узајамност изнађе; може се дакле тек онда применити, када је разум већ развијен. Тако се н. пр. науче строфе какве песме, којој почетак ако је само механички схваћен, увек се заборавља.
3). Ингенијозно памћење везује различите представе применом каквог вештачког помоћног средства; тражи се сличност вештачким (домишљанским) путем. Тако се н. пр. могу теже речи задржати у колико се изопачењем изводи нешто познато, н. пр. место Кордиљера Крокодил; или бројеви који су вештачки везани, н. пр. 333 пре Хр. Александер велики, а 383 год. посл. Хр. Константин велики. Овај начин меморирања, често је незгодан због тога што је обилажење веома велико и извештачено; за то је боље у таком случају вештачко памћење. “
Примери за изванредно памћење јесу: Кир и Цезар, којима беху позната имена сваког њиховог војника; беседник Хортензије, који је могао да понови туђ говор; краљ Митридат, који говораше 99 језика својих народа. О енглеском државнику Фоксу, прича. се, да. ко би изгубио библију могао би је из његових уста чути. Славни су и по неки вештаци у рачунању, као хамбуршки усмени рачунџија Дазе.
Нега памћења.
Памћење је најјаче у младости, а опада у старости. за то и јест младост доба учења, и добро памћење је знак духовне даровитости дечије. Њему смета оскудица у вежбању, телесне повреде и изнемоглост. Ради његовог неговања ваља упамтити ово:
1). Не ваља претоваривати памћење у раном детињству, али му треба давати доброг материјала у младости.
#75