Učitelj

222

с том разликом, што тај развитак зависи од савршенства њихове телесне организације. Да животиње имају памћење о томе се више и не сумња; само се може водити спор о томе: да ли код њих постоји уображење и разум.

ТУ.

У другој мојој расправи, ја сам се трудио да испитам, на који се начин развија драмски таленат, и кроз које Фазе постепене продази док не достигне највишу тачку. Испитивао сам искључиво нозоришта Француска и енглеска, и то само оне пијесе , које су и представљане.

На основу ових мојих испитивања извео сам овакав закључак.

У Француској се појављује драмски таленат око 20-те године, за тим се снажно развије у 50, достиже свој максимум и сачува, се до 50 — 55 године; за тим приметно почне слабити.

У Енглеској он пролази готово кроз исте Фазе, али се појављује раније но у Француској; писци се раније појављују са драмским талентом и раније достижу тачку потпуног развића. Ово завиви нешто од начина енглеског васпитавања, нешто од тога, што је у Енглеској млого лакше истаћи комад на позорницу, и још од многих других узрока. Међу тим, и овде се може лако приметити, да су Фазе развића једне исте, и да се дар јавља око 20 и, кад пређе максимум, онда почне слабити око 255 године.

Аутори најбољих Француских драма написали су исте између своје 20 и 55 године; пре и после ових година налазе се само радови посреднога значаја. И тако, можемо рећи да ових 35 година. састављају каријеру драмског писца.

У прошлој глави споменуто је, да се трагички дар раније развије него песнички, који се посветио високој комедији. Први достиже максимум између 30 — 40 година; други између 40) и 55. Ова се примедба не односи само на плодност талента већ и на важност његових радова.

Метод, помоћу кога сам ја дошао до ових закључака, тражи, да се има на уму увек број и важност умних радова, који су у ком добу произведени. Ово је, просто, метод здравог разума доведен, у колико је било могуће, у научни систем.

___На овакав начин добијени резултати могу се објаснити врло просто: у трагедији раде највише страсти и уображење песниково ;