Učitelj
#39%
— (Разуме се, са надзором долази и оптерећеност у наставном материјалу).
За учитеље су штетни данашњи ревизори, што га својим оценама убијају и морално и материјално. А по државу су штетни, што однесу толике удијурне“, и опет никакве користи.
Да је стални-стручни надзор за основну школу бољи, види се још и из тога, што су га учитељи и других народа на својим летошњим скупштинама тражили. А и учитељи „суседног- братског нам народа Хрвата на земаљском хрватском са преко свог средитњег одбора „савеза“, тражили су таки исти надзор. Ку Француској, како јавља »Напредак“, већ је примљен, само мало друкчије. Доктор Фр. Дитес, говорећи у једном свом делу о школском надзору, вели ово: „Учитељев посао треба да надзиравају и управљају људи његове струке, који ћето чинити човечно и зналачки.““ Мислим, да је крајње време, да се једном ова. несавршена и непрактична ревизија, замени што бољом, савршенијом контролом, а то је: „са савесним стручним надзором,“ што је захтев већине данашњих важних педагога.
ба оваквим надзором, школска би се врата, као што сам напред казао, затворила сваком нераднику и незналцу, а углед основне наставе и њених наставника уздигао до оне мете, до које се само пожелети може. Престало би оно трчкарање и бегање из учитељске службе у другу, или из друге службе у учитељску, што се данас највише дешава, особито са отпуштеним чиновницима. Даље би престало и оно либење учитељске службе, што се опет у најновије време почело појављивати.
Оволико сам сматрао за своју дужност, да напишем о горепостављеној теми, о којој други, може бити и више ће написати, као што су и писали, само сваки са свог гледишта. Тек ни један за сад није писао против контроле, нити ће који писати; јер и сама народна пословица вели: „Жели скромно, мисли слободно, ради весело, сноси постојано“
(Читано на Лесковачком учитељском збору 2. Фебруара ове године).
Тодор Костић,
учитељ.