Učitelj

268

обману кад се мисли, да се и такав наставни материјал, који је по својој природи сбамо 2знанствени материјал, дакле само материјал за кљукање духа. да се и такав материјал може некаквим очигледним срествима преобратити у материјал за образовање духа, и да се дакле може ближе примаћи унутарњем разумевању. Има једна велика гомила «очигледних срестава» у данашњој школи, која ваља по овом гледишту судити и осудити. Срества ва очигледно престављање не одмењују духовну моћ, и не могу ве заложити за какву преставу које нема или је неразвијена. С тога и сваком очигледном среству мора, се у допуну претпоставити и сопствено претходно посматрање детиње; тим се среством мора оно, што је дотле бесвесно посматрано, уздићи у свест или покренути на упоређење са оним што је познато, ако се хоће да се њиме баш чини потпора очигледности наставе. Предеоне карте, глоб, телуриум јесу нпр. срества за обуку и очигледност, она потпомажу памћење, ама не буде представу о самим предметима, којима су намењени Нема човека, па ма он био и одрастао, који ће бити у стању да по слици на карти склопи себи један предео. а глоби телуриум не испуњавају никакву другу цељ. до ту. да демонструју деци научно сазнање о положају (нагибу земљине осовине, о облику земље, њеном кретању око осовине и око сунца и њен однос спрам месеца. И шта видимо на телуриуму! Ништа друго, до да се једна мања кугла окреће око једне веће. а ова око једне усађене осовине. Да ли се збиља тиме прибавља представа како то све бива под небесним сводом! Доказујесе оно, што се зна (тј. што други знају. Прев.),. а не износи се очигледно једна ствар. Па и географска пресликавања немају, као очигледна срества, никакву вредност, ако се не ослањају на преставу, која већ треба. да је у детету. Насликан брег, насликана пустиња, насликано море. неће никада произвести правилну представу о стварности, ако ве земљишним особинама завичаја та представа не