Učitelj
2714
сад непознато изнесе, али тај процес помаже далеко више жива разложита реч, којом се излажу карактеристични знаци, реч која одговара моћи схватања детета, више но срества за очигледност, која се појаве пред дететом и сама као страна и несхватљива, и која као спомоћна срества за очигледност и сама опет потребују неко 06јашњење. Ова срества скрену пажњу са саме ствари, а окрену на себе саме у тако великом степену, да најпосле средсреда наставе није више права ствар, која се као хоће очигледно да представи, него апарати и експерименти, слике и карте, и често избор онога о чему ће се предавати (наставни материјал не одређује се по Поа шким гледиштима, него према наставним средствима, која, се имају при руци. Млого је бескорисна посла дошло на, овај начин у основну школу. Школски атлас у дечијим рукама заведе их на нацртну методу у настави из географије, ма да се овом постизава једино запамћивање знанственог материјала, који је за истинске географске прилике и неку практичну примену без икаквог значења. Ко има микроскоп или у слици престављена увећања ми- | кроскопских посматрања, мисли, наравно, да има право да поучава и децу о дивном склопу удова код инсеката, о органима за дисање, варење, плођење и о чулним органима, јер, вели, оним може то све очигледно да представи, а и не помишља, да такви ресултати наоружаног истраживања у духу детињем не могу ухватити корена.
О млогоме се може очигледније говорити, ако се то не «преставља“ очигледно. Поодраслије дете треба што да чује и о спектралној анализи, може се при томе ње_товоме духу отворити величанствен поглед на тваралачку моћ природе и испитачку моћ духа људског. Оно треба да чује о законима, одстојањима и размерама величине у васиони и, кад му узроци буду познати, моћиће себи саставити преставу о особинама месечеве површине, о дејству сунчане светлости, различности теже на разним пла-