Učitelj
440 :
стави. С тога, проучавајући њих долазимо до најпрактичнијих резултата у школи. Објашњавање предмета, ма које врсте знања у школи, није ништа друго до развијање и извођење асоцијација о њиовим особинама и односима. према другим предметима.
Интерес, у ширем смислу, који увек диктира нашим осећајима, треба да заузме у настави угледно место. Он се може изазвати на разне начине, а понајлакше упоређивањем са оним за што је душа ученикова лако прим„чива. Но овде треба бити врло смотрен, јер овакво изазивање интереса буди природу дечију на самосталније земљиште душевног рада, те с тога при упоређивању, или у ошште при бирању, тако рећи, идеала, који дух учеников треба да покреће, пажљиво се ваља, обазирати на главне захтеве моралних принципа, како би се тим самим настава могла подесно сложити и са васпитним начелима у школи. Јер, ако се оће да дете учи, оно мора. уверено бити ради чега и за што учи; оно мора себи дати разговетна рачуна о ономе што учи, бар у онаквом облику, како га он према свом умном развитку појима — једном речи: треба да има колико толико здрава мотива. за ову илиону науку, коју учи. Тако. упоређивања и тим давања идеалних принципа извесној врсти знања, држимо да би најбоље било, да се отпочну сликама из живота и другим примерима, којисе у опште даду лако оценити више по њиовој практичној вредности ; па тек одатле поћи даље узвишенијој сврси њиовој.
Но молимо, да нас читалац погрешно не разуме. Овим никако нисмо ради, да се од деце стварају окореле материјалисте, већ би на против хтели да се путем материјалног света, као најближег и најпознатијег првом погледу детињем, дође до јасних и темељних основа о идеалном свету. На прилику, упознавајући ученика са. предметима минералног царства, прелазећи даље с минерала на сложеније облике њиове — стене, изводећи га чешће на посматрања у самој природи: лакше п си-