Učitelj

448

човечијих права п устава; 3) Основи: појмови републиканског морала; 4) Елементи Францеског језика; 5) Елементи рачунања и практично мерење; 6) Частава о најкориснијим појавама и производима природним. Сем тога начиниће се избор јуначких дела и песама ради обуке.“ Учитељу је одређено 1200 дин. |за ондашње доба ђ), учитељкама 1000 дин. годишње. — Овај је члан измењен на предлог Дону-а 25. окт. 1799. у овоме: Држави се ограничава право у мешање дечијег васпитања ; у томе има породица суверену власт.

Ово је летимичан преглед рада на основној настави за време револуције, са великим изузетком шимера, које су биле производ болесних сањарија појединих Фанатика конвента. Племенити напори поборника бољитка п напретка човечанског чинили су све, што човечија снага може да уради: што је у домашају њене моћи, Они су истина оставили у наследство више принципија но установа, али их тај прекор не терети пред историјом. Потомство мора им бити. благодарно за њихов мученички рад, који је многи и крвљу, залио. Са истог тог поља, који је орошен и знојем и крвљу, никнули су плодови, који су доказ, да њихова смрт није била узалудна; а сви слични догађаји историјски сведоче: да они и не могу бити безуспешни. Сетимо се само, дасу они први били, који су енергички_ прегли да остваре мисао: да сваки грађанин треба да се у„обучи и осветли науком“, па онда помислимо, колико су после сто година њихови суграђани још далеко од тога идеала!... Онису платили трибут времену, у коме су живили; одужили се и према себи и потомству. Данашњем нараштију, у том исполинском раду, треба да лебди постојано мисао пред очима: да су два поуздана ослонца истинске цивилизације, која се у исти мах ствара — светлошћу и знагом. | ј ,

2. Јуна 1809.

К. Ђ. Николић.