Učitelj

492

провицијализмом , који деца, у осталим крајевима Србије, мучно могу да разуму; и

3) Што се налазе у њему сувишни описи и набрајања, која деца не могу да запамте, и која само децу збуњују и одвлаче пажњу дечију од главних и важнијих ствари, које треба. запамтити. Оволико смо, за сада, имали да кажемо о «демљопису» г. Карића, а надамо се даће још који од другова проговорити коју реч више о свом «Земљопису» п да ће одобрити наше мишљење : да ова књига није за ручну ђачку книгу.

С тога ми мислимо да треба што скорије написати другу подеснију књижицу |Земљопис) за осн. школу; а тај «Земљоцис» мисдимо да би најбоље било да се напише овако:

1) Кад се описују границе округа, да се кажу само околни окрузи, којима се граничи округ који се описују, и више ништа.

2) Кад се описују брда и планине, да се прво поброје све планине које су на граници између округа: а после и оне, које се налазе у округу и које су на карти обележене.

3) Кад се описују реке, да се прво опишу реке које теку границом округа, па после и реке, које су у округу, и да се свакој тачно опише извор и њено ушће или састајање с' другом реком.

4) Да се опишу сви путови и равнице, начин занимања, становника, говор, ношња, сва главнија и историјска знатна места, у окрузима, у свези са биографијама историјски знатних личности ; али, разуме се, да све ово треба да буде што краће написано, да не буде претрпано излишним описима и набрајањима, но да се спо– мене само оно што је важније.

ој Тај »Земљопис» треба писати и написати према карти, која. се данас у осн. школи налази, или израдити сасвим другу и бољу карту према том „Земљопису“; иначе опет неће ништа вредити тај »демљопис,< ако не буде написан према карти, која се данас употребљава у осн. школи при предавању «Земљописа».

Док се не напише боља и за ђаке удеснија књижица. |Земљописј, ми смо мишљења: да би требало одобрити, да се може употребљавати као помоћна ручна ђачка књижица «Земљопис Краљевине Србије за ПЛ! разред осн. школа који је израдио г. Н. Стојановић, учитељ; јер је та његова књижица израђена према наставном програму и написана је лаким стилом иза децу равумљивим језиком, а није ни толико опширна ни претрпана излишним описима и набрајањима као г. Карићев «Земљопис» ; те се због тога може се в успехом употребљавати у школама где има више разреда и где ради само један наставник.

ба